Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
VR:n junassa syntyi vauva Seinäjoella, ja Stora Enso suunnittelee Veitsiluodon sahan sulkemista. Risteilyalus nosti Suomen viennin ennätyslukuihin. VR:n…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tuore tutkimus osoittaa, että kasvisruokavalio pienentää riskiä sairastua useisiin syöpiin. Kasvissyöjät sairastuivat syöpään 13 prosenttia harvinaisemmin kuin sekasyöjät, ja erityisesti suolistosyövät ja rintasyöpä olivat harvinaisempia. Analyysi perustuu 17 aikaisemman tutkimuksen aineistoihin.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tuore tutkimus osoittaa, että kasvisruokavalio pienentää riskiä sairastua useisiin syöpiin. Kasvissyöjät sairastuivat syöpään 13 prosenttia harvinaisemmin kuin sekasyöjät, ja erityisesti suolistosyövät ja rintasyöpä olivat harvinaisempia. Analyysi perustuu 17 aikaisemman tutkimuksen aineistoihin.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.8.2026 klo 19:07, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kasvisruokavalio vähentää syöpäriskiä • Kasvisruokavalio vähentää syöpäriskiä.
Kasvisruoka vähentää syöpäriskiä
Uusi tutkimus kertoo, että kasvisruokavalio voi vähentää syöpäriskiä. Kasvissyöjät sairastuvat syöpään harvemmin kuin sekasyöjät. Erityisesti suolistosyöpä ja rintasyöpä ovat harvinaisempia kasvissyöjillä. Tutkimus perustuu moniin aikaisempiin tutkimuksiin.
Tuore tutkimus osoittaa, että kasvisruokavalio pienentää riskiä sairastua useisiin syöpiin. Kasvissyöjät sairastuivat syöpään 13 prosenttia harvinaisemmin kuin sekasyöjät, ja erityisesti suolistosyövät ja rintasyöpä olivat harvinaisempia. Analyysi perustuu 17…
Tuore tutkimus osoittaa, että kasvisruokavalio voi merkittävästi pienentää riskiä sairastua syöpiin. Kasvissyöjät sairastuivat syöpään 13 prosenttia epätodennäköisemmin kuin sekasyöjät, ja erityisesti suolistosyövät ja rintasyöpä olivat harvinaisempia. Analyysi perustuu…
Kasvisruokavalio voi vähentää syöpäriskiä, erityisesti suolistosyövän ja rintasyövän osalta. European Journal of Epidemiology -lehden julkaisema tutkimus osoittaa, että kasvissyöjät sairastuvat syöpään 13…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Kasvisruokavalio, #Syöpä
Tuoreen tutkimuskatsauksen mukaan alkoholin käyttö, vaikka vähäisessä määrin, lisää syöpäriskiä. Ei ole olemassa turvallista alarajaa alkoholin kulutukselle, ja jo 10 grammaa puhdasta…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Syöpä, #Terveys
Uuden tutkimuksen mukaan ylipaino on suurempi syöpäriski kuin aiemmin on ajateltu, erityisesti naisilla. Saksalaiset tutkijat ovat havainneet, että riski syövän kehittymiselle voi…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Syöpä, #Tutkimus
Brittitutkimus osoittaa, että säännöllinen kulttuurin harrastaminen voi hidastaa vanhenemista. Tutkimuksessa lähes 2000 yli 50-vuotiasta osallistujaa arvioitiin kulttuuriharrastusten perusteella, ja tulokset viittaavat myönteisiin…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Terveys, #Tutkimus
Tutkimus osoittaa, että Viagra voi auttaa syövän hoidossa. Weizmann-tiedeinstituutin tutkijat havaitsivat, että sildenafiili, joka on Viagrassa, häiritsee syöpäsolujen kolesterolituotantoa. Parhaat tulokset saatiin…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Syöpä, #Tutkimus
Tuore tutkimus osoittaa, että vauvana koira-allergeeneille altistuneet lapset sairastavat astmaa harvemmin. Kanadalaistutkimuksen mukaan astmariski on noin puolet pienempi perheissä, joissa on paljon…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 12.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sadekuurot laskevat ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienten itiömäärät ilmassa ovat maan eteläosissa runsaita ja maan keskiosissa ajoittain kohtalaisia. Cladosporium-homeitiömäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa matalista kohtalaisiin. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät jäävät rannikkoalueilla pääosin kohtalaisiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän erittäin vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa erittäin vähän. Sade laskee siitepölymääriä.