Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Oululaiskeksintö mahdollistaa aivojen toiminnan seurannan tehohoidossa. Uuden laitteen avulla lääkärit saavat nopeasti tietoa tajuttomien potilaiden tilasta, mikä voi estää pysyviä vaurioita. Tavoitteena on päästä Yhdysvaltojen markkinoille.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Oululaiskeksintö mahdollistaa aivojen toiminnan seurannan tehohoidossa. Uuden laitteen avulla lääkärit saavat nopeasti tietoa tajuttomien potilaiden tilasta, mikä voi estää pysyviä vaurioita. Tavoitteena on päästä Yhdysvaltojen markkinoille.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 9.6.2026 klo 05:00, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Hämeen Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Suomalaislääkäri kehitti aivojen seurantalaite • Suomalaislääkäri kehitti aivojen seurantalaite • Suomalaislääkäri kehittää aivojen seurantalaite.
Lääkäri kehitti aivojen seurantalaite
Oululainen lääkäri on kehittänyt laitteen, joka seuraa aivojen toimintaa tehohoidossa. Laite auttaa hoitamaan tajuttomia potilaita paremmin ja nopeammin. Nyt lääkärit saavat tietoa potilaiden tilasta heti. Tämä voi estää pysyviä aivovaurioita. Tavoitteena on myös päästä Yhdysvaltojen markkinoille.
Oululaiskeksintö mahdollistaa aivojen toiminnan seurannan tehohoidossa. Uuden laitteen avulla lääkärit saavat nopeasti tietoa tajuttomien potilaiden tilasta, mikä voi estää pysyviä vaurioita. Tavoitteena on päästä Yhdysvaltojen markkinoille.
Oululaislääkäri Jukka Kortelainen on kehittänyt laitteen, joka parantaa aivojen toimintojen seurantaa tehohoidossa. Laite mahdollistaa kriittisesti sairaiden potilaiden hoidon nopeuttamisen. Tavoitteena on saada laite käyttöön myös Yhdysvalloissa.
Oululaislääkäri Jukka Kortelainen on kehittänyt laitteen, joka parantaa aivojen toimintojen seurantaa tehohoidossa. Uuden teknologian avulla kriittisesti sairaat potilaat voivat saada hoitoa nopeammin. Tavoitteena on päästä Yhdysvaltojen markkinoille.
Oululainen Cerenion-yritys on kehittänyt tekoälyratkaisun, joka mahdollistaa aivojen jatkuvan seurannan tehohoidossa. Aiemmin aivojen toimintaa on valvottu vain hetkittäin, mutta uusi teknologia parantaa…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tehohoito, #Oulu
Lapin jokialueilta on löydetty kaksi aiemmin tuntematonta hyönteislajia. Löydöt perustuvat dna-tunnistukseen ja morfologiseen tutkimukseen, ja ne julkaistiin Zootaxa-tiedelehdessä. Uudet lajit korostavat tarpeen…
Tutkimukset
Suomessa alkaa tutkimus Golfvirran mahdollisten vaikutusten selvittämiseksi. Ilmatieteen laitos koordinoi hanketta, joka keskittyy ilmastonmuutoksen aiheuttamaan AMOC-kiertoliikkeen heikkenemiseen. Tutkimus voi paljastaa, miten tämä…
Tutkimukset
Oululainen Fabpatch on saanut vuoden kiertotalousteko -palkinnon kiertotalouden edistämisestä. Yritys käyttää tuotteissaan pääosin kierrätysmateriaaleja ja pidentää tuotteiden käyttöikää korjausinnovaatioiden avulla. Kiertotalouskeskuksen johtaja…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Oulu
Tutkimus osoittaa, että ultraprosessoitu ruoka voi lisätä rasvan kertymistä reisilihaksiin. Tulokset perustuvat 615 osallistujan kuvantamistutkimuksiin, joissa havaittiin, että suurempi osuus ultraprosessoitua ruokaa…
Tutkimukset
Vihreän vedyn tuotanto Suomessa edellyttää uuden tuulivoiman rakentamista yhtä paljon kuin nykyinen peltoala. Tutkijat varoittavat, että tämä voi aiheuttaa haasteita maankäytölle. Vedyn…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Oulu
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.