Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Poliisi epäilee, että kadonnut pohjalaisperhe oleskelee Ruotsissa. 30-vuotias ajokortiton nainen aiheutti vaarallisia tilanteita Helsingissä, Vantaalla ja Sipoolla.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Uusi ajokorttilaki on tullut voimaan ja se tuo mukanaan muutoksia ajamiseen. 17-vuotiailta kiellettiin yöaikainen ajaminen keskiyön ja aamuviiden välillä. Lisäksi vanhentuneita ajokortteja ei tarvitse enää palauttaa viranomaisille, vaan ne voi tuhota itse.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Uusi ajokorttilaki on tullut voimaan ja se tuo mukanaan muutoksia ajamiseen. 17-vuotiailta kiellettiin yöaikainen ajaminen keskiyön ja aamuviiden välillä. Lisäksi vanhentuneita ajokortteja ei tarvitse enää palauttaa viranomaisille, vaan ne voi tuhota itse.
Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.5.2026 klo 01:43, pääluokka Liikenne.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset, Hämeen Sanomat, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Uusi ajokorttilaki astui voimaan • Uusi ajokorttilaki tuo tiukennuksia alaikäisille • Uusi ajokorttilaki tuo tiukennuksia alaikäisille.
Uusi ajokorttilaki on voimassa
Uusi ajokorttilaki on nyt voimassa. Se koskee kaikkia 17-vuotiaita, jotka ajavat henkilöautoja. Yöaikainen ajaminen on kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä. Vanhentuneita ajokortteja ei tarvitse palauttaa, vaan ne voi tuhota itse. Lupakäytännöt muuttuvat myös sähköisiksi.
Uusi ajokorttilaki on tullut voimaan ja se tuo mukanaan muutoksia ajamiseen. 17-vuotiailta kiellettiin yöaikainen ajaminen keskiyön ja aamuviiden välillä. Lisäksi vanhentuneita ajokortteja ei tarvitse enää palauttaa viranomaisille, vaan…
Uusi ajokorttilaki tuo alaikäisille kuljettajille rajoituksia, kuten yöaikaisen ajamisen kieltämisen kello 00–05. Lakimuutos astui voimaan tänään ja koskee kaikkia 17-vuotiaita, joilla on henkilöauton ajokortti. Lisäksi ajokortin vanhenemiseen liittyvät…
Uuden ajokorttilain myötä alaikäisille kuljettajille on tullut useita rajoituksia. Yöaikainen ajaminen on kielletty kello 00–05, ja rikkomuksesta seuraa sakko. Laki tuli voimaan tänään ja koskee kaikkia 17-vuotiaita henkilöauton…
Uusi ajokorttilaki tuo mukanaan tiukennuksia alaikäisille kuljettajille. Yöaikainen ajaminen on kielletty kello 00–05, ja rikkomuksesta seuraa sakko. Lakimuutos tuli voimaan tänään ja koskee kaikkia 17-vuotiaita henkilöauton kuljettajia.
Uusi ajokorttilaki astuu voimaan toukokuun lopussa ja tuo mukanaan useita muutoksia ajokortin hankintaan. 17-vuotiaat eivät saa enää ajaa yöaikaan, ja teoriakokeessa vilpistä…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Ajokorttilaki
17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien on jatkossa käytettävä keltavihreää alaikäisen kuljettajan tunnusta. Tämä määräys astuu voimaan lokakuussa osana ajokorttilain uudistusta. Tunnuksen käyttöönotto viivästyy syksyyn…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Traficom, #Liikenne
Syksystä alkaen 17-vuotiaiden kuljettajien autoihin on pakko laittaa keltavihreä alaikäisen kuljettajan tunnus. Tämä johtuu ajokorttilain muutoksesta, joka astuu voimaan tällä viikolla. Tunnusten…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Traficom, #Alaikäiset
Matkustajalaiva M/S Sergei ajoi karille Heinävedellä tiistaina, kun se oli palaamassa Valamon luostarista. Aluksessa oli 27 matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä, mutta…
Liikenne
Uusi ajokorttilaki astui voimaan ja tuo mukanaan muutoksia ajamiseen liittyen. Yöaikainen ajaminen on kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä. Samalla Venäjän drooni osui…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Ajokorttilaki
Belgiassa tapahtui traaginen onnettomuus, jossa juna törmäsi koulubussiin. Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä, joista kaksi oli lapsia. Bussin kuljettaja ja koululaisten saattaja myös…
Liikenne
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa enimmäkseen runsaasti, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät pääosin kohtalaisia. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät enimmäkseen kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia, mutta voivat nousta ajoittain runsaiksi. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähäisiä määriä maan etelä- ja keskiosissa.