Nimipäivä:
Lyydia, Lyyli
17°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Aamun uutiset
Päivitetty 09:15

Sofia Virta haastaa Petteri Orpon Vihreiden puheenjohtajaksi, kun taas Yhdysvallat harkitsee uusia iskuja Iraniin. Etelä-Kaliforniassa kemikaaliräjähdys uhkaa suurta…


Otkes varoittaa parvekelevyistä

Aihesivu: Otkes varoittaa parvekelevyistä

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Onnettomuustutkintakeskus Otkes varoittaa sementtikuituisista parvekelevyistä, jotka eivät estä putoamista. Testit osoittavat, että levy voi pettää, jos siihen kohdistuu voimaa, kuten lapsen törmäys. Tutkinta alkoi parveketurmasta, jossa nainen kuoli pudottuaan kaiteen läpi.

  • 5 juttua
  • 5 lähdettä
  • Kotimaa
  • Päivitetty 21.5.2026 klo 15:46
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Aamun uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Onnettomuustutkintakeskus Otkes varoittaa sementtikuituisista parvekelevyistä, jotka eivät estä putoamista. Testit osoittavat, että levy voi pettää, jos siihen kohdistuu voimaa, kuten lapsen törmäys. Tutkinta alkoi parveketurmasta, jossa nainen kuoli pudottuaan kaiteen läpi.

Aiheesta on julkaistu 5 juttua, 5 eri lähteestä, viimeisin päivitys 21.5.2026 klo 15:46, pääluokka Kotimaa.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilkka-Pohjalainen, Kaleva, Lapin Kansa.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Otkes varoittaa parvekelevyistä • Otkes varoittaa parvekelevyistä • Otkes varoittaa sementtikuitulevyistä.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 21.5.2026 klo 15:46.
  • Koosteessa on nyt 5 juttua 5 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Kotimaa.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Otkes, #Turvallisuus, #Helsinki.

Selkokielinen yhteenveto

Otkes varoittaa parvekelevyistä

Otkes on huolissaan sementtikuituisista parvekelevyistä. Ne eivät ole turvallisia, ja ne voivat pettää, jos niihin törmää. Tutkimus alkoi, koska nainen kuoli parveketurmassa. Suomessa on paljon tällaisia levyjä, ja myös lasikaiteissa voi olla riskejä.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.