Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Yhdysvallat on iskenyt Iraniin vastauksena helikopterihyökkäykseen, ja Belfastissa mielenosoitukset ovat äityneet levottomuuksiksi. Samalla Kelan etuusmenot kasvavat merkittävästi.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Työministeri Matias Marttinen on siirtänyt OAJ:n ammattikorkeakoulujen lakkoa kahdella viikolla valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko, joka olisi koskenut pääsykokeiden valvontatehtäviä, menettää merkityksensä siirron myötä. OAJ toteaa kuitenkin, että muut suunnitellut lakot toteutuvat normaalisti.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Työministeri Matias Marttinen on siirtänyt OAJ:n ammattikorkeakoulujen lakkoa kahdella viikolla valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko, joka olisi koskenut pääsykokeiden valvontatehtäviä, menettää merkityksensä siirron myötä. OAJ toteaa kuitenkin, että muut suunnitellut lakot toteutuvat normaalisti.
Aiheesta on julkaistu 7 juttua, 7 eri lähteestä, viimeisin päivitys 20.5.2026 klo 14:50, pääluokka Työelämä.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti, Aamulehti, Helsingin Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa OAJ:n lakko siirrettiin kahdella viikolla • Lakko siirrettiin pääsykoepäivältä • OAJ:n lakko siirtyy valintakokeiden vuoksi.
OAJ:n lakko siirtyi kahdella viikolla
Työministeri on siirtänyt OAJ:n lakkoa kahdella viikolla. Siirto tapahtui valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko olisi vaikuttanut pääsykokeiden valvontatehtäviin, mutta siirron myötä se ei ole enää ajankohtainen. OAJ toteuttaa kuitenkin muut ilmoitetut lakot normaalisti.
Työministeri Matias Marttinen on siirtänyt OAJ:n ammattikorkeakoulujen lakkoa kahdella viikolla valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko, joka olisi koskenut pääsykokeiden valvontatehtäviä, menettää merkityksensä siirron myötä. OAJ toteaa kuitenkin, että muut suunnitellut…
Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n suunniteltu lakko siirretään myöhemmäksi, mikä mahdollistaa ammattikorkeakoulujen valintakokeiden järjestämisen normaalisti 28. toukokuuta. Työ- ja elinkeinoministeriö teki päätöksen valtakunnansovittelijan esityksestä. OAJ:n mukaan lakon merkitys on nyt…
Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n lakko siirtyy kahdella viikolla, ja se alkaa aikaisintaan 11. kesäkuuta. Työministeri Matias Marttisen mukaan siirto on tarpeen, jotta valintakokeet eivät häiriintyisi. Lakon alkuperäinen ajankohta oli…
Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n lakko ammattikorkeakouluissa siirtyy. Lakon oli määrä toteutua 28. toukokuuta, mutta se siirretään aikaisintaan 11. kesäkuuta. Työnantajapuoli toivoi lakon siirtoa, ja valtakunnansovittelija esitti asian työ- ja…
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n lakko ammattikorkeakouluissa siirtyy valintakoepäivältä 28. toukokuuta aikaisintaan 11. kesäkuuta. Työnantajapuoli Sivista piti alkuperäistä lakon ajankohtaa harkitsemattomana ja toivoi siirtoa. Valtakunnansovittelija esitti siirtoa, ja työ- ja…
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n lakko ammattikorkeakouluissa siirtyy valintakoepäivältä 28. toukokuuta aikaisintaan 11. kesäkuuta. Työnantajapuoli, Sivista, piti alkuperäistä aikataulua harkitsemattomana ja toivoi siirtoa. Valtakunnansovittelija esitti siirtoa, ja työ- ja elinkeinoministeriö…
OAJ:n suunniteltu lakko ammattikorkeakouluissa siirtyy valintakoepäivältä 28. toukokuuta aikaisintaan 11. kesäkuuta. Lakon siirto liittyy järjestelyihin ja aikataulutukseen. Lakko vaikuttaa opiskelijoiden valintakoetilanteisiin.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulujen työriidassa työnantajapuoli reagoi voimakkaasti Opetusalan ammattijärjestön lakkovaroitukseen. Sivistysala ry kritisoi OAJ:n päätöstä ja toivoo valtakunnansovittelijan puuttuvan asiaan. Lakkovaroitus koskee pääsykokeiden valvontaa…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Ammattikorkeakoulu
Työministeri Matias Marttinen on pyytänyt selvitystä lainsäädännön soveltuvuudesta vakavissa turvallisuustilanteissa, kuten drooniuhkassa. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti palkanmaksua, jos työntekijä jää pois töistä vaaratiedotteen…
Työelämä • jaetut avainsanat: #MatiasMarttinen
Ammattikorkeakoulujen työriitaan ei saatu sovintoa, kun työnantajapuoli hylkäsi sovintoehdotuksen. Työntekijäpuoli hyväksyi ehdotuksen, joka olisi estänyt opettajien palkkojen leikkaukset. Lakot ovat mahdollisia ensi…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ
Opettajien mahdollinen lakko voi vaikuttaa Tampereen ammattikorkeakoulun valintakokeisiin, jotka pidetään 28. toukokuuta. Lakko koskisi koetilaisuuksien valvontaa, mikä voisi aiheuttaa häiriöitä kokeiden järjestämisessä.…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Ammattikorkeakoulu
Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara on esittänyt sovintoehdotuksen ammattikorkeakoulujen työriidassa. Neuvotteluosapuolet, Sivista, OAJ ja YTN, antavat vastauksensa ehdotukseen 13. toukokuuta. Ehdotuksen sisältö julkaistaan, kun…
Työelämä • jaetut avainsanat: #Sivista, #OAJ
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Etelä-Lapissa kukinta on enää heikkoa. Koivun kukinta on päättynyt maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu koivun siitepölyä. Heinät kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on Lapissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu vähän koivun siitepölyä. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja länsiosissa pieniä ja kohtalaisia määriä. Muualla kukinta-alueella heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Kukinnan huippu on maan eteläosissa jo ohitettu. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Cladosporium-homeitiöitä on ilmassa runsaasti maan eteläosissa ja kohtalaisesti maan keskiosissa. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on kukinta-alueella ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Heinän siitepölymäärät ovat kukinta-alueella enimmäkseen pieniä, mutta saattavat maan eteläosissa nousta hetkittäin kohtalaisiksi. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.