Nimipäivä:
Lyydia, Lyyli
17°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Aamun uutiset
Päivitetty 09:15

Sofia Virta haastaa Petteri Orpon Vihreiden puheenjohtajaksi, kun taas Yhdysvallat harkitsee uusia iskuja Iraniin. Etelä-Kaliforniassa kemikaaliräjähdys uhkaa suurta…


OAJ:n lakko siirrettiin kahdella viikolla

Aihesivu: OAJ:n lakko siirrettiin kahdella viikolla

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Työministeri Matias Marttinen on siirtänyt OAJ:n ammattikorkeakoulujen lakkoa kahdella viikolla valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko, joka olisi koskenut pääsykokeiden valvontatehtäviä, menettää merkityksensä siirron myötä. OAJ toteaa kuitenkin, että muut suunnitellut lakot toteutuvat normaalisti.

  • 7 juttua
  • 7 lähdettä
  • Työelämä
  • Päivitetty 20.5.2026 klo 14:50
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Aamun uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Työministeri Matias Marttinen on siirtänyt OAJ:n ammattikorkeakoulujen lakkoa kahdella viikolla valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko, joka olisi koskenut pääsykokeiden valvontatehtäviä, menettää merkityksensä siirron myötä. OAJ toteaa kuitenkin, että muut suunnitellut lakot toteutuvat normaalisti.

Aiheesta on julkaistu 7 juttua, 7 eri lähteestä, viimeisin päivitys 20.5.2026 klo 14:50, pääluokka Työelämä.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti, Aamulehti, Helsingin Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa OAJ:n lakko siirrettiin kahdella viikolla • Lakko siirrettiin pääsykoepäivältä • OAJ:n lakko siirtyy valintakokeiden vuoksi.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 20.5.2026 klo 14:50.
  • Koosteessa on nyt 7 juttua 7 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Työelämä.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #OAJ, #Lakko, #Ammattikorkeakoulu.

Selkokielinen yhteenveto

OAJ:n lakko siirtyi kahdella viikolla

Työministeri on siirtänyt OAJ:n lakkoa kahdella viikolla. Siirto tapahtui valtakunnansovittelijan pyynnöstä. Lakko olisi vaikuttanut pääsykokeiden valvontatehtäviin, mutta siirron myötä se ei ole enää ajankohtainen. OAJ toteuttaa kuitenkin muut ilmoitetut lakot normaalisti.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.