Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Ebola-tapaukset nousevat yli 900 Kongossa, ja Helsingin käräjäoikeus antaa tänään tuomion Korson tuhopoltosta. Ebola-tapaukset nousevat yli 900 Kongossa.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Risteilylaivalla on todettu 11 hantavirustapausta, joista kahdeksan on varmistettu. Tartuntaryppäässä kolme ihmistä on kuollut, joista kaksi on varmistettu hantaviruksen saaneiksi. WHO:n mukaan tartunnan riski maailman väestölle on pieni, vaikka tautia ei voida rokottaa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Risteilylaivalla on todettu 11 hantavirustapausta, joista kahdeksan on varmistettu. Tartuntaryppäässä kolme ihmistä on kuollut, joista kaksi on varmistettu hantaviruksen saaneiksi. WHO:n mukaan tartunnan riski maailman väestölle on pieni, vaikka tautia ei voida rokottaa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 14.5.2026 klo 02:14, pääluokka Hyvinvointi.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa WHO sanoo hantavirustartuntojen olevan pieni uhka • WHO sanoo hantavirustartuntojen olevan pieni uhka.
WHO sanoo hantavirustartuntojen olevan pieni uhka
Risteilylaivalla on löytynyt 11 hantavirustapausta. Kahdeksan tapausta on varmistettu. Kolme ihmistä on kuollut, ja kaksi heistä on saanut hantaviruksen. WHO arvioi, että tauti ei uhkaa maailmaa suuresti. Hantavirukseen ei ole rokotetta.
Risteilylaivalla on todettu 11 hantavirustapausta, joista kahdeksan on varmistettu. Tartuntaryppäässä kolme ihmistä on kuollut, joista kaksi on varmistettu hantaviruksen saaneiksi. WHO:n mukaan tartunnan riski maailman väestölle on pieni,…
Risteilylaivalla on todettu 11 hantavirustapausta, joista kahdeksan on varmistettu. Tartuntaryppäässä kolme ihmistä on kuollut, joista kaksi varmistettu hantaviruksen saaneiksi. WHO:n mukaan tartunnan uhka maailman väestölle on kuitenkin pieni.
EU:n tiedottaja ilmoitti, että hantaviruksen aiheuttama riski eurooppalaisille on tällä hetkellä matalalla tasolla. Riskiarvio perustuu ajankohtaisiin tietoihin, ja Maailman terveysjärjestö WHO seuraa…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Hantavirus, #WHO
Suomessa tehtiin viime vuonna yli 9 000 raskaudenkeskeytystä, mikä on lähes neljän prosentin nousu edellisvuodesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan keskeytysten määrä…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Terveys
Suomi on päättänyt lisätä hantaviruksen yleisvaarallisten tartuntatautien luetteloon. Tämä päätös tarkoittaa, että hantaviruksen aiheuttamat riskit tunnustetaan vakaviksi ja niihin kiinnitetään enemmän huomiota.…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Hantavirus, #Terveys
Nuorten naisten mielialalääkkeiden käyttö on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Kela raportoi, että viime vuonna 11,5 prosenttia 18–29-vuotiaista naisista käytti SSRI-lääkkeitä. Miehillä osuus…
Hyvinvointi
Tuoreen tutkimuksen mukaan soijan ja palkokasvien, kuten herneiden ja papujen, syöminen voi vähentää korkean verenpaineen riskiä. Tutkimus osoitti, että päivittäin noin 170…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Terveys
Lääkäriseura Duodecim on julkaissut uuden hoitosuosituksen keskenmenon hoidosta. Suositus painottaa potilaan empaattista kohtaamista, psyykkistä tukea sekä riittävää kivun hoitoa. Lisäksi korostuu jälkitarkastuksen…
Hyvinvointi
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026 TILANNE Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä. Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa. Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa. Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.