Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Yhdysvallat on iskenyt Iraniin vastauksena helikopterihyökkäykseen, ja Belfastissa mielenosoitukset ovat äityneet levottomuuksiksi. Samalla Kelan etuusmenot kasvavat merkittävästi.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden valvontaa ja on seurausta hylätystä sovintoehdotuksesta.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden valvontaa ja on seurausta hylätystä sovintoehdotuksesta.
Aiheesta on julkaistu 10 juttua, 10 eri lähteestä, viimeisin päivitys 13.5.2026 klo 18:54, pääluokka Työelämä.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilkka-Pohjalainen, Ilta-Sanomat, Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa OAJ antoi lakkovaroituksen ammattikorkeakouluille • Lakko uhkaa ammattikorkeakoulujen pääsykokeita • OAJ antoi lakkovaroituksen ammattikorkeakouluille.
OAJ antoi lakkovaroituksen kouluissa
OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko on suunniteltu 28. toukokuuta, jos riitaa ei ratkaista ennen sitä. Lakko vaikuttaa pääsykokeiden valvontatehtäviin. OAJ:n puheenjohtaja sanoo, että tarvitaan järeämpiä toimia uuden työehtosopimuksen saamiseksi.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden valvontaa ja on seurausta hylätystä sovintoehdotuksesta.
Opetusalan ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen, joka koskee kaikkia ammattikorkeakouluja. Mikäli sovintoa ei saavuteta, lakko toteutuu 28. toukokuuta ja se vaikuttaa pääsykokeiden valvontatehtäviin. OAJ:n mukaan työnantaja hylkäsi sovintoehdotuksen,…
Opetusalan ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta, joka koskee kaikkia ammattikorkeakouluja. Lakko toteutuu, ellei sopimusta saavuteta ennen 28. toukokuuta, jolloin on ammattikorkeakoulujen valintakoe. OAJ:n mukaan työnantaja hylkäsi sovintoehdotuksen, mikä…
OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, ellei työriitaan löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden valvontatehtäviä ja on seurausta työnantajan hylkäämästä sovintoehdotuksesta.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, ellei työriidassa saavuteta sopua. Lakko vaikuttaa pääsykokeiden valvontatehtäviin.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, ellei työriitaa saada ratkaistua ennen sitä. Lakko koskee pääsykokeiden valvontatehtäviä.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua. Työnseisaus vaikuttaa pääsykokeiden valvontatehtäviin.
Opetusalan ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta, joka koskee kaikkia ammattikorkeakouluja. Lakko on suunniteltu toteutettavaksi 28. toukokuuta, mikäli työriidassa ei saavuteta sopua. Lakko liittyy pääsykokeiden valvontaan ja on seurausta…
Opetusalan ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikkiin ammattikorkeakouluihin. Lakko koskisi pääsykokeiden valvontaan liittyviä työtehtäviä ja se toteutettaisiin, jos sovintoon ei päästä. Työnantaja Sivista hylkäsi valtakunnansovittelijan ehdotuksen, mikä johti…
Opetusalan ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen, joka koskee kaikkia ammattikorkeakouluja. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, ellei työriidassa päästä sopuun. Työnseisaus liittyy pääsykokeiden valvontaan, ja se on seurausta työnantajien hylkäämästä…
Ammattikorkeakoulujen työriitaan ei saatu sovintoa, kun työnantajapuoli hylkäsi sovintoehdotuksen. Työntekijäpuoli hyväksyi ehdotuksen, joka olisi estänyt opettajien palkkojen leikkaukset. Lakot ovat mahdollisia ensi…
Työelämä • jaetut avainsanat: #Ammattikorkeakoulut, #OAJ
Katarina Murto on valittu jatkamaan Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtajana. Hän aloitti toisen nelivuotiskautensa, joka kestää vuoteen 2030 asti. Murto aikoo keskittyä entistä…
Työelämä • jaetut avainsanat: #KatarinaMurto, #OAJ
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on antanut lakkovaroituksen Vaasan ammattikorkeakoululle. Lakko liittyy työriitaan, jossa puolustetaan ammattikorkeakoulun työntekijöiden etuja ja palkkausta. Tämä on ensimmäinen lakko…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Ammattikorkeakoulu
Valtakunnansovittelijan toimisto on antanut sovintoesityksen ammattikorkeakoulujen työriitaan. Osapuolet, kuten Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN, antavat vastauksensa esitykseen keskiviikkona. Työriidan sovittelu…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Ammattikorkeakoulut
Tampereen ammattikorkeakoulussa järjestetään torstaina toinen lakko kuukauden sisällä. Lakko kestää vuorokauden ja siihen osallistuvat Opetusalan ammattijärjestö OAJ sekä Ylemmät toimihenkilöt YTN. Tänä…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Lakko
Oamkin opettajat ovat aloittaneet historiallisen lakon vaatiakseen parempia työehtoja. Lakko on järjestetty Opetusalan ammattijärjestön ja Ylemmät toimihenkilöt -järjestön toimesta. Tapahtumassa on ollut…
Työelämä • jaetut avainsanat: #OAJ, #Lakko
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Etelä-Lapissa kukinta on enää heikkoa. Koivun kukinta on päättynyt maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu koivun siitepölyä. Heinät kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on Lapissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu vähän koivun siitepölyä. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja länsiosissa pieniä ja kohtalaisia määriä. Muualla kukinta-alueella heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Kukinnan huippu on maan eteläosissa jo ohitettu. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Cladosporium-homeitiöitä on ilmassa runsaasti maan eteläosissa ja kohtalaisesti maan keskiosissa. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on kukinta-alueella ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Heinän siitepölymäärät ovat kukinta-alueella enimmäkseen pieniä, mutta saattavat maan eteläosissa nousta hetkittäin kohtalaisiksi. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.