Nimipäivä:
Seppo
14°C Helsinki

OAJ antoi lakkovaroituksen ammattikorkeakouluille

Aihesivu: OAJ antoi lakkovaroituksen ammattikorkeakouluille

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden valvontaa ja on seurausta hylätystä sovintoehdotuksesta.

  • 10 juttua
  • 10 lähdettä
  • Työelämä
  • Päivitetty 13.5.2026 klo 18:54
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden valvontaa ja on seurausta hylätystä sovintoehdotuksesta.

Aiheesta on julkaistu 10 juttua, 10 eri lähteestä, viimeisin päivitys 13.5.2026 klo 18:54, pääluokka Työelämä.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilkka-Pohjalainen, Ilta-Sanomat, Iltalehti.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa OAJ antoi lakkovaroituksen ammattikorkeakouluille • Lakko uhkaa ammattikorkeakoulujen pääsykokeita • OAJ antoi lakkovaroituksen ammattikorkeakouluille.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 13.5.2026 klo 18:54.
  • Koosteessa on nyt 10 juttua 10 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Työelämä.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #OAJ, #Lakko, #Ammattikorkeakoulu.

Selkokielinen yhteenveto

OAJ antoi lakkovaroituksen kouluissa

OAJ on antanut lakkovaroituksen kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko on suunniteltu 28. toukokuuta, jos riitaa ei ratkaista ennen sitä. Lakko vaikuttaa pääsykokeiden valvontatehtäviin. OAJ:n puheenjohtaja sanoo, että tarvitaan järeämpiä toimia uuden työehtosopimuksen saamiseksi.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet

Luetuimmat juuri nyt


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.06.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Etelä-Lapissa kukinta on enää heikkoa. Koivun kukinta on päättynyt maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu koivun siitepölyä. Heinät kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta.
Koivun siitepölyä on Lapissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu vähän koivun siitepölyä.
Heinän siitepölyä on maan etelä- ja länsiosissa pieniä ja kohtalaisia määriä. Muualla kukinta-alueella heinän siitepölyä on ilmassa vähän.
Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Kukinnan huippu on maan eteläosissa jo ohitettu. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.
Cladosporium-homeitiöitä on ilmassa runsaasti maan eteläosissa ja kohtalaisesti maan keskiosissa.
Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta.
Koivun siitepölyä on kukinta-alueella ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Heinän siitepölymäärät ovat kukinta-alueella enimmäkseen pieniä, mutta saattavat maan eteläosissa nousta hetkittäin kohtalaisiksi.
Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.