Nimipäivä:
Verneri
21°C Helsinki

Olkiluoto 3:n teho laskee ongelmien takia

Aihesivu: Olkiluoto 3:n teho laskee ongelmien takia

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Olkiluoto 3 -laitosyksikön sähköntuotanto on alhaisempi teknisten vikojen vuoksi. Reaktorin pääkiertopumpuissa on havaittu ongelmia, mikä rajoittaa tehon noin 84 prosenttiin. Korjaustoimenpiteitä seurataan matalammalla tehotasolla vuoteen 2026 asti.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Talous
  • Päivitetty 17.8.2026 klo 13:59
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Olkiluoto 3 -laitosyksikön sähköntuotanto on alhaisempi teknisten vikojen vuoksi. Reaktorin pääkiertopumpuissa on havaittu ongelmia, mikä rajoittaa tehon noin 84 prosenttiin. Korjaustoimenpiteitä seurataan matalammalla tehotasolla vuoteen 2026 asti.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 17.8.2026 klo 13:59, pääluokka Talous.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti, Savon Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Olkiluoto 3:n teho laskee ongelmien takia • Olkiluoto 3 toimii matalammalla teholla.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 17.8.2026 klo 13:59.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Talous.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Olkiluoto3, #TeollisuudenVoima, #Ydinvoima.

Selkokielinen yhteenveto

Olkiluoto 3:n teho laskee ongelmien takia

Olkiluoto 3 -yksikön sähköntuotanto on nyt pienempi. Syynä ovat tekniset ongelmat kahdessa pumpussa. Teho on noin 84 prosenttia normaalista. Korjauksia tehdään ja niiden vaikutusta seurataan. Muut laitokset toimivat normaalisti.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 17.08.2026

TILANNE

Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Maan pohjoisosissa pujon kukinta on enää heikkoa.
Heinien siitepölymäärät ovat maan etelä- ja keskiosissa enimmäkseen pieniä, mutta voivat rannikon tuntumassa nousta kohtalaisiksi. Maan pohjoisosissa heinän siitepölyä on ilmassa vähän.
Pujon siitepölymäärät vaihtelevat maan eteläosissa pienistä kohtalaisiin. Muualla pujon levinneisyysalueella pujon siitepölyä on ilmassa vähän lukuun ottamatta Etelä-Lappia, jossa siitepölymäärät ovat hyvin pieniä.
Alternaria-homeitiöitä on maan eteläosissa ilmassa kohtalaisesti.
Sade laskee siitepölymääriä.


ENNUSTE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa, joskin Keski- ja Pohjois-Lapissa kukinta jo lähenee loppuaan. Pujon kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu muualla levinneisyysalueella.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla pienistä kohtalaisiin. Sisämaa-alueilla sekä maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärät jäävät pieniksi lukuun ottamatta Keski- ja Pohjois-Lappia, missä määrät jäävät lähelle nollatasoa.
Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan eteläosissa. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa pujon siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi ja Etelä-Lapissa hyvin pieniksi.
Pohjois-Karjalaan voi 

ENNUSTE
jakson lopulla kulkeutua pieniä määriä tuoksukin siitepölyä. Tuoksukki on Keski- ja Etelä-Euroopassa yleinen allergiakasvi, joka on sukua pujolle.
Sade laskee siitepölymääriä.