Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pohjois-Korea laukaisi ohjuksen Japaninmerelle, ja Kolumbian maanjäristyksen uhriluku tarkentui alaspäin. Samalla Suomen vienti saavutti ennätyslukemat.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Keskiviikkoiltana Suomessa voidaan nähdä osittainen auringonpimennys, joka peittää auringosta 83–85 prosenttia. Pimennyksen suuruudessa ei ole merkittäviä eroja eri paikkakunnilla. Täydellistä auringonpimennystä Suomessa on viimeksi nähty vuonna 1990.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Keskiviikkoiltana Suomessa voidaan nähdä osittainen auringonpimennys, joka peittää auringosta 83–85 prosenttia. Pimennyksen suuruudessa ei ole merkittäviä eroja eri paikkakunnilla. Täydellistä auringonpimennystä Suomessa on viimeksi nähty vuonna 1990.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 12.8.2026 klo 09:59, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Aamulehti, Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Auringonpimennys näkyy parhaiten Tampereella • Auringonpimennys näkyy Suomessa keskiviikkona.
Auringonpimennys näkyy Tampereella
Keskiviikkona on osittainen auringonpimennys. Aurinko pimenee 83–85 prosenttia eri paikkakunnilla Suomessa. Pimennys näkyy parhaiten Tampereella. Täydellistä pimennystä ei ole ollut Suomessa sitten vuoden 1990.
Keskiviikkoiltana Suomessa voidaan nähdä osittainen auringonpimennys, joka peittää auringosta 83–85 prosenttia. Pimennyksen suuruudessa ei ole merkittäviä eroja eri paikkakunnilla. Täydellistä auringonpimennystä Suomessa on viimeksi nähty vuonna 1990.
Keskiviikkona Suomessa tapahtuu osittainen auringonpimennys, joka näkyy parhaiten Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Etelä- ja Itä-Suomessa sää voi kuitenkin haitata näkyvyyttä sadekuurojen vuoksi. Pilvisyys vaihtelee, joten tarkkaa ennustetta on vaikea…
Ursa on myynyt ennätysmäärän pimennyslaseja ennen tulevaa auringonpimennystä. Tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan tiedottaja Anne Liljeström kertoo, että auringonpimennyksen aikana Aurinko näyttää himmeämmältä, mikä…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Ursa, #Auringonpimennys
Heinäkuussa aurinko paistoi vähemmän kuin tavallisesti, ja sademäärät vaihtelivat eri puolilla maata. Vaikka heinäkuu tuntui sateiselta, keskilämpötila oli suurimmassa osassa maata lähellä…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Sää
Posiva ei suunnittele ulkomaisen ydinpolttoaineen käsittelyä Suomessa. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan fokus on täysin Suomessa syntyneessä ydinpolttoaineessa. Loppusijoitus alkaa vuonna 2026, ja Suomi…
Tutkimukset
Suomessa verenluovutuksen käytännöt ovat kansainvälisesti poikkeuksellisia. Vaasassa verenluovutuksen historiaa on tutkittu erityisesti, sillä kaupunki oli edelläkävijä verensiirroissa. Nykyisin verenluovutus tapahtuu eri tavalla…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Suomi
Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 60 prosenttia Suomen perhoslajeista on muuttanut levinneisyysaluettaan. Maailmanlaajuisesti joka kymmenes tunnettu perhoslaji on kokenut saman muutoksen. Suomi on…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Suomi
Tänä kesänä monet ovat kokeneet viileyttä, vaikka tilastot osoittavat lämpöä riittäneen. Meteorologi Jenna Salminen kertoo, että tunne johtuu viime vuosien kuumista jaksoista.…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Sää
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiöitä on ilmassa kohtalaisesti maan eteläosissa. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sade laskee siitepölymääriä.