Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Suomessa on vahvistettu ensimmäiset afrikkalaisen sikaruton tapaukset EU:n laboratoriossa. Tuusulassa poliisi on joutunut epäilyn kohteeksi virkavelvollisuuden rikkomisesta ja…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tällä viikolla on erinomainen mahdollisuus nähdä perseidien tähdenlentoja. Tähdenlentoja voi havaita 24. elokuuta saakka, mutta suurin osa niistä näkyy juuri tällä viikolla. Paras hetki tähdenlentojen näkemiseen on torstain aamuyö, jolloin voi nähdä jopa 60 tähdenlentoa tunnissa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tällä viikolla on erinomainen mahdollisuus nähdä perseidien tähdenlentoja. Tähdenlentoja voi havaita 24. elokuuta saakka, mutta suurin osa niistä näkyy juuri tällä viikolla. Paras hetki tähdenlentojen näkemiseen on torstain aamuyö, jolloin voi nähdä jopa 60 tähdenlentoa tunnissa.
Aiheesta on julkaistu 5 juttua, 5 eri lähteestä, viimeisin päivitys 10.8.2026 klo 08:13, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilkka-Pohjalainen, Lapin Kansa, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Perseidit näkyvät taas yötaivaalla • Perseidit näkyvät taas taivaalla • Perseidit näkyvät taas taivaalla.
Perseidit näkyvät taas taivaalla
Tällä viikolla voi nähdä perseidien tähdenlentoja. Tähdenlentoja voi nähdä 24. elokuuta asti, mutta eniten niitä näkyy nyt. Paras aika nähdä tähdenlentoja on torstaina aamuyöllä. Silloin voi nähdä jopa 60 tähdenlentoa tunnissa.
Tällä viikolla on erinomainen mahdollisuus nähdä perseidien tähdenlentoja. Tähdenlentoja voi havaita 24. elokuuta saakka, mutta suurin osa niistä näkyy juuri tällä viikolla. Paras hetki tähdenlentojen näkemiseen on torstain…
Tällä viikolla tähdenlentoja voi nähdä erityisen hyvin, kertoo tähtitieteellinen yhdistys Ursa. Perseidien tähdenlentoparvi on yksi vuoden vaikuttavimmista, ja tänä vuonna Kuu ei häiritse näkyvyyttä.
Tällä viikolla on erinomainen mahdollisuus nähdä perseidien tähdenlentoja. Tähdenlentoparvi on yksi vuoden vaikuttavimmista, ja tänä vuonna Kuu ei häiritse näkyvyyttä. Paras hetki havaita meteoreita on torstain aamuyö.
Tällä viikolla on erinomainen mahdollisuus nähdä perseidien tähdenlentoja. Tähdenlentoja voi havaita harvakseltaan 24. elokuuta saakka, mutta suurin osa niistä näkyy juuri nyt. Paras hetki tähdenlentojen näkemiseen on torstain…
Tällä viikolla on erinomainen mahdollisuus nähdä perseidien tähdenlentoja, kertoo tähtitieteellinen yhdistys Ursa. Tähdenlentoja voi havaita harvakseltaan 24. elokuuta saakka, mutta suurin osa näkyy juuri tällä viikolla. Erityisesti torstain…
Ursa on myynyt ennätyksellisen määrän pimennyslaseja ennen keskiviikon osittaista auringonpimennystä. Pimennys peittää yli 80 prosenttia Auringon kiekosta, ja sen seuraaminen on turvallista,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ursa
Tällä viikolla taivaalla on hyvät mahdollisuudet nähdä tähdenlentoja. Ursa kertoo, että erityisesti tietyt ajankohdat ovat suotuisia havaintoihin. Tähdenlennot tarjoavat upean näkyvyyden yötaivaalla.
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ursa, #Tähdenlennot
Länsi-Euroopassa kesä-heinäkuun keskilämpötila saavutti mittaushistorian korkeimman tason, ollen noin 21,6 astetta. Tämä lukema ylittää edellisen ennätyksen vuodelta 2022 noin 2,8 asteella. Alueella…
Luonto ja ympäristö
Ministeriö suunnittelee karhujen metsästyksen mahdollistamista alueellisilla kiintiöillä. Luonnonvarakeskus vastustaa ehdotusta, koska se voi johtaa ongelmiin karhupopulaation käyttäytymisessä. Lausuntoja asetuksesta on pyydetty eri…
Luonto ja ympäristö
Saimaannorppa kuutti löydettiin kuolleena kalaverkosta Liperissä. Alue ei ollut saimaannorpan suojaksi asetettua kalastusrajoitusaluetta. Tämä on jo kahdestoista havaittu norpan kuolema pyydyksiin tänä…
Luonto ja ympäristö
Sepelkyyhkyn, merihanhen ja kanadanhanhen metsästyskausi alkaa tänään. Metsästyksen tavoitteena on vähentää hanhien aiheuttamia vahinkoja viljelyksille. Vesialueilla metsästys alkaa 20. elokuuta vesilintujen kauden…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiöitä on ilmassa kohtalaisesti maan eteläosissa. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sade laskee siitepölymääriä.