Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
EU:n sisäministerit kokoontuvat tänään keskustelemaan viime viikon siirtolaisryntäyksestä Ceutaan, Espanjaan. Vaasassa tapahtui räjähdys kerrostaloasunnossa, jossa yksi henkilö loukkaantui…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Afrikkalainen sikarutto on todettu ensimmäistä kertaa Suomessa. Tauti havaittiin kolmesta kuolleena löydetystä villisian porsaasta Virolahdelta. Viranomaiset ovat perustaneet tartuntavyöhykkeen taudin leviämisen estämiseksi.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Afrikkalainen sikarutto on todettu ensimmäistä kertaa Suomessa. Tauti havaittiin kolmesta kuolleena löydetystä villisian porsaasta Virolahdelta. Viranomaiset ovat perustaneet tartuntavyöhykkeen taudin leviämisen estämiseksi.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 3.8.2026 klo 10:36, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Afrikkalainen sikarutto levisi Suomeen • Eläintaudit uhkaavat Suomea vakavasti.
Afrikkalainen sikarutto on Suomessa
Afrikkalainen sikarutto on nyt Suomessa. Tauti löydettiin kolmesta kuolleesta villisikaporsasta Virolahdelta. Viranomaiset tekevät töitä taudin leviämisen estämiseksi. He ovat perustaneet tartuntavyöhykkeen.
Afrikkalainen sikarutto on todettu ensimmäistä kertaa Suomessa. Tauti havaittiin kolmesta kuolleena löydetystä villisian porsaasta Virolahdelta. Viranomaiset ovat perustaneet tartuntavyöhykkeen taudin leviämisen estämiseksi.
Euroopassa leviävät eläintaudit aiheuttavat suuria ongelmia, ja Suomeen on saapunut afrikkalaista sikaruttoa. Tämä tauti on todettu ensimmäistä kertaa Suomessa villisioissa. Ruokavirasto varoittaa, että eläintaudit voivat vaikuttaa kotieläintalouteen ja…
Virolahdelta löydettiin kolmen kuolleen villisian jäänteet, joista löytyi afrikkalaista sikaruttoa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tauti on havaittu Suomessa. Sikarutto ei tartu…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Villisika, #AfrikkalainenSikarutto
Kaakkois-Suomessa on asetettu tiukkoja rajoituksia afrikkalaisen sikaruton vuoksi. Ruokavirasto on määritellyt tartunta-alueen, jossa metsästys ja koirien ulkoilutus on kielletty. Rajoitukset ovat voimassa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ruokavirasto
Perjantaina Suomeen saapuu epävakaa sää, johon liittyy sadetta ja ukkosta. Ukkoskuurot alkavat lännestä ja etenevät itään päivän aikana. Ennusteiden mukaan päivästä tulee…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Afrikkalaista sikaruttoa on todettu Virolahdella ja Virossa on jouduttu lopettamaan kymmeniätuhansia tuotantosikoja. Tauti on levinnyt myös muihin Euroopan maihin, ja sen torjumiseksi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #AfrikkalainenSikarutto, #Ruokavirasto
Kaakkois-Suomen rajavartiosto on sulkenut itärajan riistaportit sikaruton leviämisen estämiseksi. Sulkemisesta ilmoitettiin rajavartioston viestipalvelussa. Toimenpiteet ovat osa laajempia toimia taudin torjumiseksi.
Luonto ja ympäristö
Rantasalmella on löydetty jo yhdestoista kuollut saimaannorppa tänä vuonna. Norppa hukkui kalaverkkoon suojelualueella, ja sen arvioidaan joutuneen pyydykseen heinäkuussa. Metsähallituksen mukaan verkon…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 03.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin ja ovat Pohjois-Pohjanmaan rannikkoalueilla enimmäkseen kohtalaisia. Muualla maan etelä- ja keskiosissa heinän siitepölyä on ilmassa pääasiassa vähän, mutta siitepölymäärät voivat ajoittain nousta kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Pujon siitepölyä on maan etelä- ja keskiosissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä, ja muualla kukinta-alueella vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölyä on maan etelä- ja keskiosissa enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat rannikkoalueilla nousta järviruo'on kukinnan myötä hetkittäin runsaiksi. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.