Nimipäivä:
Johanna, Hanna, Jenni, Hanne, Hannele, Jenna, Joanna
13°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:02

Teemu Keskisarja kritisoi eduskunnan kesäkokousta, kun taas Arvi Savolaista syytetään pahoinpitelyistä. Ratinan puukottaja sai tuomion vankeuteen.


Kiina suunnittelee vientirajoituksia tekoälylle

Aihesivu: Kiina suunnittelee vientirajoituksia tekoälylle

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Kiina aikoo rajoittaa tekoälymallien vientiä ulkomaille, mikä voisi estää paikallisten kielimallien käytön. Rajoitukset koskisivat erityisesti avointen mallien lataamista. Tieto perustuu sisäpiirilähteisiin, mutta yksityiskohtia ei ole vielä vahvistettu.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Ulkomaat
  • Päivitetty 21.7.2026 klo 17:00
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Kiina aikoo rajoittaa tekoälymallien vientiä ulkomaille, mikä voisi estää paikallisten kielimallien käytön. Rajoitukset koskisivat erityisesti avointen mallien lataamista. Tieto perustuu sisäpiirilähteisiin, mutta yksityiskohtia ei ole vielä vahvistettu.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 21.7.2026 klo 17:00, pääluokka Ulkomaat.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kauppalehti, Talouselämä.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kiina suunnittelee vientirajoituksia tekoälylle • Kiina suunnittelee vientikieltoa tekoälylle.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 21.7.2026 klo 17:00.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Ulkomaat.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Kiina, #Tekoäly, #Vientirajoitukset.

Selkokielinen yhteenveto

Kiina rajoittaa tekoälyn vientiä

Kiina suunnittelee vientirajoituksia tekoälymalleille. Tämä voisi estää kiinalaisten kielimallien käytön ulkomailla. Rajoitukset koskisivat erityisesti avointen mallien lataamista. Tieto perustuu sisäpiirilähteisiin, mutta tarkkoja yksityiskohtia ei ole vielä julkaistu.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet

Luetuimmat juuri nyt


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 20.07.2026

TILANNE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta on edennyt Etelä-Lappiin asti.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Pujon siitepölymäärät ovat kohtalaisia maan eteläosissa. Siitepölyä on enimmäkseen pieniä määriä maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa, mutta määrät voivat nousta paikoin kohtalaisiksi kukkivien kasvustojen läheisyydessä. Etelä-Lapissa siitepölyä on ilmassa vähän tai hyvin vähän.
Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.


ENNUSTE

Heinien jatkuu ja pujon kukinta jatkuu.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, maan pohjoisosissa vähäisistä kohtalaisiin.
Pujon siitepölyä on ilmassa enimmäkseen kohtalaisia määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa määrät jäävät vähäisiksi. Kukkivien kasvustojen läheisyydessä määrät voivat olla korkeampia.
Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.