Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Hallitus on päättänyt lopettaa Garden Helsingin tuen, mikä yllätti hankkeen johtajan. Samalla Yhdysvallat jatkaa iskujaan Iraniin, ja varusmies…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tänä vuonna Saimaannorppia on kuollut poikkeuksellisen paljon pyydyksiin. Metsähallituksen mukaan kuolemia on tapahtunut jo kymmenen, mikä on enemmän kuin keskimäärin viime vuosina. Erityisesti löysänieluisten katiskojen ja mertojen aiheuttamat kuolemat ovat lisääntyneet.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tänä vuonna Saimaannorppia on kuollut poikkeuksellisen paljon pyydyksiin. Metsähallituksen mukaan kuolemia on tapahtunut jo kymmenen, mikä on enemmän kuin keskimäärin viime vuosina. Erityisesti löysänieluisten katiskojen ja mertojen aiheuttamat kuolemat ovat lisääntyneet.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 20.7.2026 klo 16:57, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti, Maaseudun Tulevaisuus, Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Saimaannorppien kuolemat lisääntyvät • Kymmenes saimaannorpan pyydyskuolema tänä vuonna • Saimaannorpan kuolemat kasvavat huolestuttavasti.
Saimaannorppien kuolemat kasvavat
Tänä vuonna Saimaannorppia on kuollut paljon pyydyksiin. Metsähallituksen mukaan kuolemia on jo kymmenen. Tämä on enemmän kuin yleensä. Erityisesti löysänieluiset katiskat ja mertat ovat syynä kuolemiin.
Tänä vuonna Saimaannorppia on kuollut poikkeuksellisen paljon pyydyksiin. Metsähallituksen mukaan kuolemia on tapahtunut jo kymmenen, mikä on enemmän kuin keskimäärin viime vuosina. Erityisesti löysänieluisten katiskojen ja mertojen aiheuttamat…
Tänä vuonna on jo kymmenes saimaannorppa kuollut pyydykseen, kertoo Metsähallitus. Viimeisin kuutti löytyi Savonlinnassa löysänieluisesta pyydyksestä. Kolme viimeisintä kuolemaa on havaittu sivullisten toimesta.
Metsähallitus on raportoinut kymmenes saimaannorpan kuolema tänä vuonna, kun kuutti löytyi hukkuneena Savonlinnassa. Kuutti oli jäänyt kiinni laittomaan pyydykseen, jonka nielu ylitti sallitun leveyden. Saimaannorpan kanta ei kestäisi…
Savonlinnassa on löydetty laittomaan mertaan kuollut saimaannorpan kuutti. Tämä on jo kymmenes saimaannorpan pyydyskuolema tänä vuonna, mikä on poikkeuksellisen korkea luku verrattuna…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Saimaannorppa, #Savonlinna
Osa suomalaisista ruokkii kotihämähäkkejään ja järjestää niille jopa vesipisteitä. Tutkijan mukaan ihmisten reaktiot hämähäkkeihin paljastavat, kuinka paljon he sietävät luontoa lähellään. Tämä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Luonto
Sää Suomessa muuttuu tänään epävakaaksi, erityisesti lännessä ja etelässä. Ilmatieteen laitoksen mukaan ukkosta ja sadetta on odotettavissa Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla. Lämpötilat voivat…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomessa on havaittu uusia perhoslajeja, ja päiväperhosten määrä on kasvanut 123:een. Esimerkiksi kuusamaperhonen havaittiin ensimmäisen kerran vuonna 2003. Uusien lajien lisääntymiseen on…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Luonto
Maanantaina nautitaan poutaisista ja aurinkoisista säistä, mutta tiistaista alkaen sää muuttuu epävakaaksi. Sadekuuroja on odotettavissa koko maassa, ja lämpötilat vaihtelevat 15–20 asteen…
Luonto ja ympäristö
Tänä vuonna punkkien määrä on noussut ennätyksellisiin lukemiin, kertoo Turun yliopiston professori Ilari Sääksjärvi. Lämpimät ja kosteammat säät ovat edesauttaneet populaatioiden lisääntymistä,…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 20.07.2026 TILANNE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta on edennyt Etelä-Lappiin asti. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Pujon siitepölymäärät ovat kohtalaisia maan eteläosissa. Siitepölyä on enimmäkseen pieniä määriä maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa, mutta määrät voivat nousta paikoin kohtalaisiksi kukkivien kasvustojen läheisyydessä. Etelä-Lapissa siitepölyä on ilmassa vähän tai hyvin vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti. ENNUSTE Heinien jatkuu ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, maan pohjoisosissa vähäisistä kohtalaisiin. Pujon siitepölyä on ilmassa enimmäkseen kohtalaisia määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa määrät jäävät vähäisiksi. Kukkivien kasvustojen läheisyydessä määrät voivat olla korkeampia. Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.