Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Naton vuotuinen huippukokous on käynnistynyt Ankarassa, Turkissa. Ulkoministeriö on hylännyt suurimman osan thaipoimijoiden kausityöviisumihakemuksista.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Sukunimen vaihto vanhempien tai isovanhempien nimeen on nopeutunut Digi- ja väestötietoviraston mukaan. Hakija voi saada sähköisen päätöksen uudesta sukunimestä jopa saman päivän aikana, mikäli nimi on ollut käytössä perheessä. Uusi automaattinen ratkaisumenettely otettiin käyttöön kesäkuun lopulla.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Sukunimen vaihto vanhempien tai isovanhempien nimeen on nopeutunut Digi- ja väestötietoviraston mukaan. Hakija voi saada sähköisen päätöksen uudesta sukunimestä jopa saman päivän aikana, mikäli nimi on ollut käytössä perheessä. Uusi automaattinen ratkaisumenettely otettiin käyttöön kesäkuun lopulla.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 7.7.2026 klo 12:14, pääluokka Kotimaa.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti MTV Uutiset, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Sukunimen vaihto nopeutuu jopa päivässä • Sukunimen vaihto nopeutuu jopa päivässä.
Sukunimen vaihto onnistuu nopeasti
Sukunimen vaihto vanhempien tai isovanhempien nimeen on nyt helpompaa. Digi- ja väestötietovirasto kertoo, että hakija voi saada päätöksen jopa saman päivän aikana. Tämä koskee tapauksia, joissa nimi on ollut perheessä. Uusi järjestelmä otettiin käyttöön kesäkuussa.
Sukunimen vaihto vanhempien tai isovanhempien nimeen on nopeutunut Digi- ja väestötietoviraston mukaan. Hakija voi saada sähköisen päätöksen uudesta sukunimestä jopa saman päivän aikana, mikäli nimi on ollut käytössä…
Digi- ja väestötietovirasto on nopeuttanut sukunimen vaihtoprosessia. Tietyissä tapauksissa hakija voi saada päätöksen uudesta sukunimestä jo saman päivän aikana, kun aiemmin käsittelyaika on ollut viikkoja. Uudistus koskee erityisesti…
Iissä vuonna 2024 kadonnut mies on löytynyt kuolleena. Poliisi vahvistaa, että viimeinen havainto miehestä tehtiin marraskuussa 2024. Tutkinta kuolemansyyn selvittämiseksi jatkuu.
Kotimaa
Helsingin poliisi on käynnistänyt etsinnät 11-vuotiaasta tytöstä, joka on ollut kateissa kaksi yötä. Viimeisin havainto tytöstä on lauantai-iltana hänen kotonaan Maunulassa. Poliisi…
Kotimaa
Helsingissä on käynnissä etsintä, jossa etsitään kadonnutta 11-vuotiasta tyttöä. Viimeinen havainto tytöstä on tehty Maunulassa. Kaikkia havaintoja pyydetään ilmoittamaan hätänumeroon 112.
Kotimaa
Pieksämäellä Etelä-Savossa on tapahtunut tulipalo, jossa on kuollut vanhempi mies. Omakotitalosta löytyi vainaja palon raivausten yhteydessä. Poliisi tutkii palon syttymissyytä, mutta rikosta…
Kotimaa
Oulun Kaukovainiolla syttyi kerrostalopalo, joka johti asukkaiden evakuointiin. Pelastuslaitos sammutti tulipalon alimman kerroksen asunnossa, ja yksi asukas toimitettiin jatkohoitoon. Muut asukkaat, noin…
Kotimaa
Puolustusvoimat ottaa vastaan noin 12 500 uutta varusmiestä maanantaina. Uuden palvelusohjesäännön myötä miehille sallitaan pitkät hiukset, mikä edistää tasa-arvoa. Muutoksia on myös…
Kotimaa
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 06.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Pujon kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähäisiä määriä. Pujon siitepölyä on ilmassa maan etelä- ja keskiosissa vähän ja hyvin vähän. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat runsaita maan eteläosissa. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärien odotetaan jäävän koko maassa enimmillään kohtalaisiksi lukuun ottamatta Lappia, missä määrät jäävät pieniksi. Pujon siitepölyä on maan etelä- ja keskiosissa vähän ja hyvin vähän. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.