Nimipäivä:
Päiviö, Päivö
25°C Helsinki

Kultahistoriaa esittelevä näyttely avautuu

Aihesivu: Kultahistoriaa esittelevä näyttely avautuu

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Uuden näyttelyn kautta esitellään 40 vuotta kultahistoriaa valokuvina. Näyttely kertoo Lemmenjoen aikakauden päättymisestä ja kaivostoiminnan haasteista. Kuvissa näkyy muun muassa vanhojen koneiden kuljetus vaikeissa sääolosuhteissa.

  • 2 juttua
  • 1 lähdettä
  • Kulttuuri
  • Päivitetty 30.6.2026 klo 18:05
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Uuden näyttelyn kautta esitellään 40 vuotta kultahistoriaa valokuvina. Näyttely kertoo Lemmenjoen aikakauden päättymisestä ja kaivostoiminnan haasteista. Kuvissa näkyy muun muassa vanhojen koneiden kuljetus vaikeissa sääolosuhteissa.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 30.6.2026 klo 18:05, pääluokka Kulttuuri.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Lapin Kansa.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kultahistoriaa esittelevä näyttely avautuu • Kultahistoriaa valokuvina Inarissa.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 30.6.2026 klo 18:05.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 1 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Kulttuuri.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Näyttely, #Lemmenjoki, #Kultahistoria.

Selkokielinen yhteenveto

Kultahistoriaa esittelevä näyttely avautuu

Uusi näyttely näyttää kultahistoriaa valokuvina. Se kertoo Lemmenjoen aikakauden päättymisestä. Näyttelyssä on kuvia kaivostoiminnasta ja vanhoista koneista. Kuvat kuvaavat myös haasteita, kuten kylmiä sääolosuhteita.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.06.2026

TILANNE

Heinät kukkivat koko maassa.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölyä on enimmäkseen pieniä määriä.
Ruotsin ja Norjan vuorilta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Käsivarren Lappiin.


ENNUSTE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinnan odotetaan alkavan maan etelä- ja keskiosien lämpimillä paikoilla viikon sisällä.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa määrien odotetaan jäävän enimmäkseen vähäisiksi.
Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.