Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Asuntolainakatto nousee 95 prosenttiin, ja Vladimir Putiniin yhdistetty luksusjahti on havaittu Tanskan vesillä.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Professori Anto Leikola on kuollut 88-vuotiaana. Hänen poikansa vahvisti tiedon Helsingin Sanomille. Leikola tunnettiin erityisesti tieteen popularisoijana ja biologina, ja hänellä oli laaja kirjallinen tuotanto.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Professori Anto Leikola on kuollut 88-vuotiaana. Hänen poikansa vahvisti tiedon Helsingin Sanomille. Leikola tunnettiin erityisesti tieteen popularisoijana ja biologina, ja hänellä oli laaja kirjallinen tuotanto.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 30.6.2026 klo 16:45, pääluokka Kulttuuri.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Professori Anto Leikola on kuollut • Professori Anto Leikola on poissa.
Anto Leikola on kuollut
Anto Leikola kuoli 88-vuotiaana. Hän oli professori ja tunnettu luonnontieteilijä. Leikola oli myös kirjailija ja kustantaja. Hänen poikansa vahvisti kuoleman Helsingin Sanomille.
Professori Anto Leikola on kuollut 88-vuotiaana. Hänen poikansa vahvisti tiedon Helsingin Sanomille. Leikola tunnettiin erityisesti tieteen popularisoijana ja biologina, ja hänellä oli laaja kirjallinen tuotanto.
Professori Anto Leikola on kuollut 18. kesäkuuta 2026 Helsingissä. Hän oli tunnettu tiedon popularisoijana ja teki merkittävän uran eläintieteilijänä ja historioitsijana. Leikola oli myös Suomen tietokirjailijoiden perustajajäsen.
Eeva Kilven kustantaja Anna-Riikka Carlson kertoo, että kirjailija jätti jälkeensä satoja päiväkirjoja. 98-vuotias Kilpi menehtyi äskettäin, mutta hänen äänensä elää edelleen. Kilpi…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Kirjallisuus
Helsingin Pride-kulkue on alkanut Senaatintorilta, ja osallistujamääräksi arvioidaan kymmeniätuhansia. Kulkue päättyy Kaivopuistoon, jossa järjestetään puistojuhla. Samanaikaisesti eduskuntatalon edustalla pidettiin Anti-Pride-mielenosoitus, johon osallistui…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Helsinki
Euroopan kirjastot muuttuvat digitaaliajan yhteisötiloiksi, joissa yhdistyvät paikalliset yhteisöt ja luovat toimijat. Kirjastot eivät enää ole vain kirjojen säilytyspaikkoja, vaan dynaamisia tiloja,…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Tiede
Tohtori Jenni Haukio on ylistänyt Eeva Kilpeä, joka vaikutti hänen ajatteluunsa syvästi. Haukio kuvailee Kilpeä merkittäväksi kirjailijaksi, joka käsitteli tärkeitä teemoja, kuten…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Kirjallisuus
Kouvolassa esillä olleessa Reidar Särestöniemen näyttelyssä on herännyt väärennösepäily. Taulu on poistettu näyttelystä asiantuntijoiden huomattua sen epäilyttävän kokonaisvaikutelman. Teos on lähetetty Kansallisgalleriaan…
Kulttuuri
Eeva Kilpi, suomalaisen kirjallisuuden merkittävä hahmo, on kuollut 97-vuotiaana. Hänen tuotantonsa, joka sisältää runoja ja proosaa, jää elämään ja vaikuttamaan tuleville sukupolville.…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Kirjallisuus
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.06.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölyä on enimmäkseen pieniä määriä. Ruotsin ja Norjan vuorilta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Käsivarren Lappiin. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinnan odotetaan alkavan maan etelä- ja keskiosien lämpimillä paikoilla viikon sisällä. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa määrien odotetaan jäävän enimmäkseen vähäisiksi. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.