Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Yhdysvaltojen korkein oikeus päätti, ettei presidentti Trumpilla ole valtuuksia erottaa keskuspankin Fedin johtokunnan jäsentä Lisa Cookia. Helsinki Garden…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Euroopassa kestänyt helleaalto on helpottamassa viileämmän ilmamassan myötä. Maailman terveysjärjestön mukaan helteisiin on kuollut yli 1 300 ihmistä kesäkuun jälkeen. Helpotus on kuitenkin lyhytaikainen, sillä uudet helteet ovat tulossa pian.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Euroopassa kestänyt helleaalto on helpottamassa viileämmän ilmamassan myötä. Maailman terveysjärjestön mukaan helteisiin on kuollut yli 1 300 ihmistä kesäkuun jälkeen. Helpotus on kuitenkin lyhytaikainen, sillä uudet helteet ovat tulossa pian.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.6.2026 klo 12:48, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Aamulehti, Helsingin Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Euroopan helleaalto väistyy, uusi saapuu • Euroopan helleaalto väistyy, uusi kuuma jakso tulossa.
Helleaalto väistyy Euroopassa
Euroopassa on ollut kova helle, mutta nyt se helpottaa. Viileä ilma tulee Atlantilta ja tuo helpotusta. Maailman terveysjärjestön mukaan helteisiin on kuollut yli 1 300 ihmistä. Helpotus ei kestä pitkään, sillä uudet helteet ovat tulossa pian.
Euroopassa kestänyt helleaalto on helpottamassa viileämmän ilmamassan myötä. Maailman terveysjärjestön mukaan helteisiin on kuollut yli 1 300 ihmistä kesäkuun jälkeen. Helpotus on kuitenkin lyhytaikainen, sillä uudet helteet ovat…
Euroopassa on ollut poikkeuksellinen helleaalto, joka alkaa hellittää viikolla. Atlantilta saapuva viileä ilmamassa tuo mukanaan alhaisempia lämpötiloja, jotka laskevat 30–32 asteeseen. Helteet ovat kuitenkin aiheuttaneet yli 1 300…
Viimeisen viikon aikana Euroopassa on raportoitu yli 1 300 helteisiin liittyvää ylimääräistä kuolemaa. Maailman terveysjärjestön pääjohtaja varoittaa, että ilmastonmuutoksen myötä lämpöaallot toistuvat…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #WHO, #Ilmastonmuutos
Euroopassa on kuumuuden vuoksi kuollut yli 1 300 ihmistä yhden viikon aikana, kertoo WHO:n pääjohtaja. Hän varoittaa, että äärimmäiset lämpötilat ovat kasvava…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #WHO
Euroopassa koettiin lauantaina ennätyshelteitä, kun lämpötilat nousivat useissa maissa yli 40 asteeseen. Saksassa, Tanskassa ja Tšekissä rikottiin aikaisempia lämpöennätyksiä. Asiantuntijat varoittavat helleaallon…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa
Euroopassa koetaan poikkeuksellisen kuumia kelejä, jotka johtuvat omega-korkeapaineesta. Tämä sääilmiö jumittaa kuumaa ilmaa paikoilleen, ja lämpötilat ovat nousseet jopa 44,3 asteeseen. Ilmastonmuutos…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Ilmastonmuutos
Tällä viikolla Eurooppaa vaivannut helleaalto on historian pahin Länsi-Euroopassa. Tutkimuksen mukaan sen syntyminen olisi ollut mahdotonta ilman ilmastonmuutosta. Lämpötilat ovat nousseet yli…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Ilmastonmuutos
Ilmatieteen laitos varoittaa mahdollisesta helteestä Suomessa, mutta lämpötilat eivät saavuta Länsi-Euroopan tasoa. Euroopassa helteet ovat aiheuttaneet vakavia ongelmia, kuten yli 40 asteen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Helle
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.06.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölyä on enimmäkseen pieniä määriä. Ruotsin ja Norjan vuorilta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Käsivarren Lappiin. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinnan odotetaan alkavan maan etelä- ja keskiosien lämpimillä paikoilla viikon sisällä. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa määrien odotetaan jäävän enimmäkseen vähäisiksi. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.