Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Venäjä sulkee rajanylityspaikkoja Suomelle, ja Vantaalla tutkitaan tapon yritystä. Lisäksi uutisissa käsitellään poliittisia erimielisyyksiä ja talouden kehitystä.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Itä-Suomessa maanviljelijät ovat huolissaan venäläishanhien aiheuttamista tuhoista pelloilla. Samalla Meri-Lapissa merikotkakannan kasvu on auttanut pitämään valkoposkihanhien määrän kurissa. Tilanne herättää huolta viljelijöiden keskuudessa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Itä-Suomessa maanviljelijät ovat huolissaan venäläishanhien aiheuttamista tuhoista pelloilla. Samalla Meri-Lapissa merikotkakannan kasvu on auttanut pitämään valkoposkihanhien määrän kurissa. Tilanne herättää huolta viljelijöiden keskuudessa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.6.2026 klo 09:50, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Lapin Kansa.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Itä-Suomen viljelijät kamppailevat hanhien kanssa • Maanviljelijät kärsivät hanhista.
Viljelijät taistelevat hanhia vastaan
Itä-Suomessa viljelijät ovat huolissaan hanhista, jotka tuhoavat peltoja. Venäläishanhien parvet ovat suuria ja aiheuttavat ongelmia. Meri-Lapissa merikotkat auttavat pitämään valkoposkihanhien määrän alhaisena. Tämä tilanne herättää paljon keskustelua viljelijöiden keskuudessa.
Itä-Suomessa maanviljelijät ovat huolissaan venäläishanhien aiheuttamista tuhoista pelloilla. Samalla Meri-Lapissa merikotkakannan kasvu on auttanut pitämään valkoposkihanhien määrän kurissa. Tilanne herättää huolta viljelijöiden keskuudessa.
Perämeren pohjukassa nautitaan valkoposkihanhien laidunnuksesta, mutta muualla Suomessa hanhien suuri määrä aiheuttaa ongelmia maanviljelijöille. Pohjois-Karjalassa ja Kaakkois-Suomessa hanhiparvet ovat rynnistäneet pelloille, mikä vaikeuttaa viljelijöiden työtä ja sadonkorjuuta.
Kemin Veitsiluodossa on aloitettu rikkihappovuodon neutralointi. Pelastuslaitos on hidastanut happaman veden pääsyä mereen ja aloittanut veden käsittelyn kalkilla. Uimista ja oleskelua kehotetaan…
Luonto ja ympäristö
Korkeasaaressa hoidettiin kaksi harmaahylkeen kuuttia, jotka on nyt vapautettu takaisin Itämereen. Porkkala ja Kokkola -nimiset kuutit saivat hoitoa haavoistaan ja oppivat syömään…
Luonto ja ympäristö
Suomen susikanta oli maaliskuussa 430 sutta, mikä on sama lukema kuin vuotta aiemmin. Kiintiömetsästys on vaikuttanut kantaan, ja tunnettu kuolleisuus on kaksinkertaistunut…
Luonto ja ympäristö
Euroopassa koettiin lauantaina ennätyshelteitä, kun lämpötilat nousivat useissa maissa yli 40 asteeseen. Saksassa, Tanskassa ja Tšekissä rikottiin aikaisempia lämpöennätyksiä. Asiantuntijat varoittavat helleaallon…
Luonto ja ympäristö
Euroopassa koetellut helleaalto leviää viikonlopun aikana Suomeen. Meteorologin mukaan etelä- ja länsiosissa lämpötila voi nousta lähelle 30 astetta. Sateita ja ukkosta on…
Luonto ja ympäristö
Metsähallitus myi vahingossa yli 4 000 kanalintujen metsästyslupavuorokautta kesäkuussa. Virhe johtui järjestelmäongelmasta, joka vaikutti kolmen pohjoisimman kunnan lupiin. Asiakkaat pystyivät ostamaan huomattavasti…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 01.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Pujon kukinta on alkanut maan eteläosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Koivun siitepölykausi on päättynyt koko maassa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan eteläosissa kohtalaisista runsaisiin ja ovat maan keskiosissa pääosin kohtalaisia. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa heinän siitepölymäärät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärät jäävät pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa maan eteläosien kukinta-alueilla vähän ja hyvin vähän. Cladosporium- ja Alternaria-homeitiöiden määrät ilmassa ovat koholla maan eteläosissa. Cladosporium-homeitiöiden määrät ovat koholla maan keskiosissa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta jatkuu maan eteläosissa ja alkaa maan keskiosien lämpimimmillä kasvupaikoilla. Maan lounaisosissa heinien siitepölyä on ilmassa kohtalaisista runsaisiin määriä. Muualla maassa Lappia lukuun ottamatta heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän kohtalaisiksi. Lapissa heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Pujon siitepölymäärät ovat maan etelä- ja keskiosissa pieniä ja hyvin pieniä. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.