Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Poliisi tutkii Kokkolassa kuolleena löytyneen 80-vuotiaan naisen tapausta henkirikoksena. Huoltaja-säätiö on tehnyt kantelun oikeuskanslerille sosiaali- ja terveysministeri Wille…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Keskiviikkona yli 350 miljoonaa eurooppalaista kärsi yli 30 asteen helteestä. Erityisesti Manner-Ranskassa ja Espanjassa lämpötilat nousivat ennätyksellisiin lukemiin. Ranskassa mitattiin historian kuumin päivä, ja Espanjassa rikottiin kesäkuun lämpötilaennätys.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Keskiviikkona yli 350 miljoonaa eurooppalaista kärsi yli 30 asteen helteestä. Erityisesti Manner-Ranskassa ja Espanjassa lämpötilat nousivat ennätyksellisiin lukemiin. Ranskassa mitattiin historian kuumin päivä, ja Espanjassa rikottiin kesäkuun lämpötilaennätys.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 24.6.2026 klo 21:40, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilkka-Pohjalainen, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Euroopassa helle yli 30 astetta • Euroopassa ennätyshelteet jatkuvat.
Euroopassa helle yli 30 astetta
Keskiviikkona Euroopassa oli todella kuumaa. Yli 350 miljoonaa ihmistä kärsi yli 30 asteen helteestä. Ranskassa oli mittaushistorian kuumin päivä. Espanjassa rikottiin kesäkuun lämpötilaennätys. Helle jatkuu myös torstaina.
Keskiviikkona yli 350 miljoonaa eurooppalaista kärsi yli 30 asteen helteestä. Erityisesti Manner-Ranskassa ja Espanjassa lämpötilat nousivat ennätyksellisiin lukemiin. Ranskassa mitattiin historian kuumin päivä, ja Espanjassa rikottiin kesäkuun lämpötilaennätys.
Euroopassa yli 94 miljoonaa ihmistä kärsii yli 35 asteen lämpötiloista. Kouluja ja työpaikkoja suljetaan sietämättömien olosuhteiden vuoksi, ja monet ihmiset työskentelevät kotoa käsin. Britanniassa yli tuhat koulua on…
Ranskassa ja Britanniassa odotetaan tukalia helteitä, jotka ovat alkaneet poikkeuksellisen aikaisin. Ranskassa on rikottu uusia lämpöennätyksiä, ja ennusteet lupaavat jopa 45 asteen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ranska, #Britannia
Ranskassa on tänään mitattu mittaushistorian kuumin päivä, kertoo ilmatieteen laitos Meteo-France. Keskiarvolämpötila on noussut 30 asteeseen, mikä ylittää eilen mitatun 29,8 asteen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ranska, #Helteet
Tiistaina Ranskassa mitattiin historian kuumin päivä, kun keskimääräinen lämpötila nousi 29,8 celsiusasteeseen. Aiempi ennätys oli 29,4 astetta, ja lämpötilat kohosivat yli 40…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ranska, #Helle
Euroopassa helleaallot ovat yleistyneet ja pidentyneet, mikä on johtanut yli 40 asteen lämpötiloihin useissa maissa. Ranskassa mitattiin viime yö mittaushistorian lämpimin keskiarvo,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ranska, #Helteet
Tiistaina Suomeen saapuu viileämpää ilmaa luoteesta, mutta sää pysyy aurinkoisena ja osin sateisena. Euroopassa sen sijaan kuuma sää jatkuu, erityisesti Länsi-Euroopassa. Pohjoisessa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Helle
Seuraavien neljän viikon sää on vaihtelevaa, kertoo Foreca. Juhannuksen jälkeen sää viilenee, mutta viikonloppuna lämpötilat voivat nousta jopa 30 asteeseen etelässä. Euroopassa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Helteet
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 26.06.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölyä on vähän. Ruotsin ja Norjan vuorilta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Käsivarren Lappiin. Männyn kukinta on päättynyt koko maassa. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää vain hetkellisesti. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinnan odotetaan alkavan maan etelä- ja keskiosien lämpimillä paikoilla viikon sisällä. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Ruotsin ja Norjan vuorilta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Käsivarren Lappiin. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.