Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Työttömyysaste nousi 10,8 prosenttiin ja työttömien määrä kasvoi toukokuussa 376 000:een, mikä on suurin luku sitten vuoden 1998.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Etelä-Euroopassa koetaan tällä hetkellä poikkeuksellisen kuumia säitä, jotka ovat matkalla Suomeen. Bolognassa lämpötila nousee niin korkeaksi, että asukkaat kokevat sen lähes sietämättömäksi. Kuumuuden vuoksi ihmiset etsivät keinoja viilentyä ja suojautua auringolta.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Etelä-Euroopassa koetaan tällä hetkellä poikkeuksellisen kuumia säitä, jotka ovat matkalla Suomeen. Bolognassa lämpötila nousee niin korkeaksi, että asukkaat kokevat sen lähes sietämättömäksi. Kuumuuden vuoksi ihmiset etsivät keinoja viilentyä ja suojautua auringolta.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 24.6.2026 klo 13:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Helsingin Sanomat, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Hirmuhelteet saapuvat Suomeen Etelä-Euroopasta • Helteet jatkuvat Euroopassa.
Kuuma sää tulee Suomeen
Etelä-Euroopassa on nyt todella kuuma. Esimerkiksi Bolognassa lämpötila on niin korkea, että ihmiset hikoilevat paljon. Monet etsivät tapoja viilentyä ja suojautua auringolta. Tämä kuumuus on tulossa myös Suomeen.
Etelä-Euroopassa koetaan tällä hetkellä poikkeuksellisen kuumia säitä, jotka ovat matkalla Suomeen. Bolognassa lämpötila nousee niin korkeaksi, että asukkaat kokevat sen lähes sietämättömäksi. Kuumuuden vuoksi ihmiset etsivät keinoja viilentyä…
Euroopassa koetaan edelleen kovia helteitä, erityisesti Ranskassa, jossa tiistaina mitattiin 44,3 asteen lämpötila. Tämä on mittaushistorian korkein lukema, ja lähipäivinä lämpötilat ylittävät laajalti 40 astetta. Kuumuus on aiheuttanut…
Moniin Euroopan maihin on annettu punainen varoitus kuumasta säästä. Varoitus koskee erityisesti Ranskaa, Espanjaa, Italiaa, Saksaa, Sveitsiä ja Luxemburgia. Helleaallon odotetaan saapuvan…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Ranska
Tutkijat varoittavat, että Euroopan metsät kokevat ennennäkemättömiä lämpötiloja, jotka uhkaavat monia puulajeja. Ranskassa jopa kolmasosa puulajeista voi hävitä vuoteen 2050 mennessä. Toistuvat…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Ranska
Länsi- ja Keski-Euroopassa vallitsee tukala helleaalto, ja Suomeen saattaa tulla lämpöä tulevana viikonloppuna. Meteorologi Pekka Poudan mukaan Euroopan korkeimmat lämpötilat siirtyvät ensi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Helteet, #Suomi
Tiistaina Ranskassa mitattiin historian kuumin päivä, kun keskimääräinen lämpötila nousi 29,8 celsiusasteeseen. Aiempi ennätys oli 29,4 astetta, ja lämpötilat kohosivat yli 40…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ranska, #Kuumuus
Euroopassa helleaallot ovat yleistyneet ja pidentyneet, mikä on johtanut yli 40 asteen lämpötiloihin useissa maissa. Ranskassa mitattiin viime yö mittaushistorian lämpimin keskiarvo,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Ranska, #Helteet
Tiistaina Suomeen saapuu viileämpää ilmaa luoteesta, mutta sää pysyy aurinkoisena ja osin sateisena. Euroopassa sen sijaan kuuma sää jatkuu, erityisesti Länsi-Euroopassa. Pohjoisessa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Eurooppa, #Suomi
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 24.06.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Heinän siitepölymäärät ovat pieniä maan etelä- ja pohjoisosissa ja kohtalaisia maan keskiosissa. Mänty kukkii Pohjois-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinnan odotetaan alkavan maan etelä- ja keskiosissa kahden viikon sisällä. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan eteläosissa kohtalaisista runsaisiin ja ovat maan keskiosissa pääosin kohtalaisia. Pohjois-Pohjanmaan rannikkoalueilla heinän siitepölyä on ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Muualla maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärät jäävät pieniksi. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.