Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Kuluttajat voivat tilata alkoholia kotiovelleen aikaisintaan vuodenvaihteessa, sillä lain voimaantulosta alkaa kuuden kuukauden siirtymäaika.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tänä vuonna on tapahtunut kahdeksas saimaannorpan kuutin kuolema pyydykseen. Viimeisin kuutti löytyi Lappeenrannasta katiskaan hukkuuneena. Pyydys oli alueella, jossa ei ole norppaa suojaavia kalastusrajoituksia.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tänä vuonna on tapahtunut kahdeksas saimaannorpan kuutin kuolema pyydykseen. Viimeisin kuutti löytyi Lappeenrannasta katiskaan hukkuuneena. Pyydys oli alueella, jossa ei ole norppaa suojaavia kalastusrajoituksia.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 23.6.2026 klo 15:04, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, MTV Uutiset, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Saimaannorpan kuutti kuoli jälleen pyydykseen • Saimaannorppa kuoli katiskaan Lappeenrannassa • Saimaannorpan kuutti löytyi kuolleena.
Saimaannorpan kuutti kuoli taas
Saimaannorpan kuutti on kuollut katiskaan Lappeenrannassa. Tämä on jo kahdeksas kuolema tänä vuonna. Kuutti pääsi katiskan sisään, koska sen nielu oli liian leveä. Pyydys oli alueella, jossa ei ole kalastusrajoituksia norpalle.
Tänä vuonna on tapahtunut kahdeksas saimaannorpan kuutin kuolema pyydykseen. Viimeisin kuutti löytyi Lappeenrannasta katiskaan hukkuuneena. Pyydys oli alueella, jossa ei ole norppaa suojaavia kalastusrajoituksia.
Suur-Saimaalta löytyi kuollut saimaannorpan kuutti, joka hukkui katiskaan. Tapaus on jo kahdeksas tänä vuonna, ja alueella ei ole saimaannorppia suojelevia kalastusrajoituksia. Pyydyksessä ei ollut lainmukaisia merkkejä tai omistajatietoja.
Lappeenrannasta on löytynyt kuollut saimaannorpan kuutti, joka on jo kahdeksas tapaus tänä vuonna. Kuutti löytyi katiskasta, jossa ei ollut omistajatietoja. Alueella ei ole saimaannorpan suojaksi asetettuja kalastusrajoituksia.
Itäisen Suomenlahden kansallispuiston kallioille on ilmestynyt valkoisia ympyröitä, joissa on rasti. Nämä merkinnät liittyvät öljyntorjuntatoimiin, ja niitä tehdään koko kesän ajan. Merkityille…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Metsähallitus, #Luonto
Juhannussunnuntaina sää pysyy lämpimänä, mutta yöllä Ruotsista saattaa saapua sade- ja ukkoskuuroja Suomeen. Erityisesti maan pohjoisosissa on odotettavissa voimakkaita kuuroja ja tuulenpuuskia.…
Luonto ja ympäristö
Juhannuspäivänä sää on pääasiassa lämmin, erityisesti maan länsiosassa, missä lämpötilat nousevat yli 20 asteen. Lapissa sen sijaan on luvassa sateita ja viileämpää…
Luonto ja ympäristö
Sherwoodin metsän Major Oak -tammi, joka on yhdistetty Robin Hoodin legendaan, on kuollut. Puu ei tuottanut uusia lehtiä tänä keväänä, mikä viittaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on tarttunut varusmiehiin ja kadetteihin. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja heidän tilansa on hyvä. Tauti ei tartu…
Luonto ja ympäristö
Kotkassa Tiutisen saarella ilves vietti rauhallista aikaa bussipysäkin läheisyydessä. Paikallinen asukas Satu Elo ja hänen ystävänsä näkivät eläimen, joka ei pelännyt heitä,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.06.2026 TILANNE Koivun kukinta on päättynyt myös Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät erittäin vähäisiksi Pohjois-Lapissa. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisesta runsaaseen maan etelä- ja keskiosissa. Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi. Kuusi ja mänty kukkivat Keski- ja Pohjois-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määriä. ENNUSTE Koivun kukinta on päättynyt koko maassa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät Pohjois-Lapissa hyvin pieniksi. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärät ovat enimmäkseen vähäisiä. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.