Nimipäivä:
Aatu, Aatto, Aadolf
21°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän tilanne
Päivitetty 14:16

Kuluttajat voivat tilata alkoholia kotiovelleen aikaisintaan vuodenvaihteessa, sillä lain voimaantulosta alkaa kuuden kuukauden siirtymäaika.


Alko on auki sunnuntaisin

Aihesivu: Alko on auki sunnuntaisin

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain muutokset, jotka laajentavat Alkon aukioloaikoja sunnuntaisin ja arkipyhille. Muutoksen myötä alkoholin etämyynti ja kotiinkuljetus helpottuvat. Äänestyksessä 98 kansanedustajaa kannatti muutosta ja 77 vastusti.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Talous
  • Päivitetty 23.6.2026 klo 12:13
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain muutokset, jotka laajentavat Alkon aukioloaikoja sunnuntaisin ja arkipyhille. Muutoksen myötä alkoholin etämyynti ja kotiinkuljetus helpottuvat. Äänestyksessä 98 kansanedustajaa kannatti muutosta ja 77 vastusti.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 23.6.2026 klo 12:13, pääluokka Talous.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Talouselämä, Kauppalehti.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Alko on auki sunnuntaisin • Suomen alkoholilaki muuttuu.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 23.6.2026 klo 12:13.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Talous.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Alko, #Alkoholilaki, #Eduskunta.

Selkokielinen yhteenveto

Alko on auki sunnuntaisin

Eduskunta on päättänyt, että Alko on jatkossa auki sunnuntaisin. Tämä tarkoittaa, että ihmiset voivat ostaa alkoholia myös viikonloppuisin. Laki helpottaa myös alkoholin tilaamista kotiin. Muutokset koskevat myös etämyyntiä ja kotiinkuljetusta.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.06.2026

TILANNE

Koivun kukinta on päättynyt myös Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin.
Koivun siitepölymäärät jäävät erittäin vähäisiksi Pohjois-Lapissa.
Heinän siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisesta runsaaseen maan etelä- ja keskiosissa.  Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi.
Kuusi ja mänty kukkivat Keski- ja Pohjois-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.
Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määriä.


ENNUSTE

Koivun kukinta on päättynyt koko maassa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin.
Koivun siitepölymäärät jäävät Pohjois-Lapissa hyvin pieniksi.
Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärät ovat enimmäkseen vähäisiä.
Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.