Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Kuluttajat voivat tilata alkoholia kotiovelleen aikaisintaan vuodenvaihteessa, sillä lain voimaantulosta alkaa kuuden kuukauden siirtymäaika.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain uudistuksen äänin 98–77. Uuden lain myötä alkoholia voi tilata kotiin eri myymälöistä, ja Alkojen aukioloajat laajenevat. Muutokset tulevat voimaan 4. heinäkuuta, mikäli presidentti vahvistaa lain.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain uudistuksen äänin 98–77. Uuden lain myötä alkoholia voi tilata kotiin eri myymälöistä, ja Alkojen aukioloajat laajenevat. Muutokset tulevat voimaan 4. heinäkuuta, mikäli presidentti vahvistaa lain.
Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 23.6.2026 klo 12:46, pääluokka Politiikka.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Helsingin Sanomat, Aamulehti, Kaleva.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Eduskunta hyväksyi alkoholilain uudistuksen • Eduskunta hyväksyi alkoholilain muutokset • Eduskunta hyväksyi uuden alkoholilain.
Eduskunta hyväksyi alkoholilain uudistuksen
Eduskunta on päättänyt muuttaa alkoholilakia. Jatkossa alkoholia voi tilata kotiin eri myymälöistä, kuten Alkosta ja ruokakaupoista. Alkojen aukioloajat laajenevat, ja ne voivat olla auki joka päivä kello 9–21. Muutokset tulevat voimaan 4. heinäkuuta, jos presidentti hyväksyy lain.
Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain uudistuksen äänin 98–77. Uuden lain myötä alkoholia voi tilata kotiin eri myymälöistä, ja Alkojen aukioloajat laajenevat. Muutokset tulevat voimaan 4. heinäkuuta, mikäli presidentti vahvistaa…
Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain muutokset, jotka tuovat merkittäviä muutoksia kuluttajille. Uuden lain myötä Alkojen aukioloaikoja laajennetaan ja alkoholijuomia voi tilata kotiin. Muutokset astuvat voimaan pian.
Eduskunta on hyväksynyt lain, joka mahdollistaa alkoholin kotiinkuljetuksen ja etämyynnin. Lain myötä Alkot voivat olla auki myös pyhäpäivinä. Kotiinkuljetus koskee tiettyjä alkoholijuomia, ja Alko päättää myymälöidensä aukioloajoista.
Uusi alkoholilaki sallii alkoholijuomien kotiin tilaamisen ja laajentaa Alkon aukioloaikoja. Eduskunta äänesti lain muutoksista tiistaina, ja se hyväksyttiin 98–77. Lakimuutoksen odotetaan tulevan voimaan syksyllä 2026.
Eduskunta käsittelee alkoholin kotiinkuljetusta ja etämyyntiä koskevaa esitystä. Esityksessä ehdotetaan, että Alkolle ja muille vähittäismyyjille sallittaisiin alkoholijuomien kotiinkuljetus. Käsittelyssä voidaan tehdä ehdotuksia…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Eduskunta, #Alkoholilaki
Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain muutokset, jotka laajentavat Alkon aukioloa sunnuntaisin ja arkipyhille. Lakimuutos mahdollistaa myös alkoholin etämyynnin ja kotiinkuljetuksen, mikä helpottaa alkoholin…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Alkoholilaki, #Alko
Eduskunta on hyväksynyt lain, joka mahdollistaa alkoholin kotiinkuljetuksen ja etämyynnin. Lain hyväksymisestä äänestettiin 98–77, ja 24 edustajaa oli poissa äänestyksestä. Tyhjiä ääniä…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Eduskunta, #Alkoholi
Eduskunta äänestää tänään alkoholilain muutoksesta, joka mahdollistaisi alkoholin etämyynnin ja kotiinkuljetuksen. Lakiesitys on käynyt läpi pitkän valmisteluprosessin, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta on…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Eduskunta, #Alkoholi
Pääministeri Petteri Orpo kommentoi hallituksen Rydman-kiistaa eduskunnassa. Hallitus kokoontui aamulla äänestämään asiasta, jossa Perussuomalaiset hävisivät enemmistölle. Rydmanin avustuskriteerien muuttamisesta tehdään ehdotukset.
Politiikka • jaetut avainsanat: #Eduskunta
Eduskunta tekee tänään lopullisen päätöksen alkoholilaista. Suora lähetys asiasta alkaa kello 10. Uutinen tarjoaa ajankohtaisen katsauksen aiheeseen.
Politiikka • jaetut avainsanat: #Eduskunta, #Alkoholilaki
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.06.2026 TILANNE Koivun kukinta on päättynyt myös Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät erittäin vähäisiksi Pohjois-Lapissa. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisesta runsaaseen maan etelä- ja keskiosissa. Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi. Kuusi ja mänty kukkivat Keski- ja Pohjois-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määriä. ENNUSTE Koivun kukinta on päättynyt koko maassa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät Pohjois-Lapissa hyvin pieniksi. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärät ovat enimmäkseen vähäisiä. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.