Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Vaasan Asemakadulla tapahtui vakava väkivallanteko, ja Tikkurilassa kuoli mies onnettomuudessa. Albaniassa mielenosoitetaan Trumpin hotellihanketta vastaan.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Iran on ilmoittanut sulkevansa Hormuzinsalmen uudelleen. Sulun syynä ovat Israelin iskut eteläiseen Libanoniin, jotka Iranin mukaan rikkovat sopimusta Yhdysvaltojen kanssa. Iran uhkaa lisätoimilla, jos hyökkäykset jatkuvat.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Iran on ilmoittanut sulkevansa Hormuzinsalmen uudelleen. Sulun syynä ovat Israelin iskut eteläiseen Libanoniin, jotka Iranin mukaan rikkovat sopimusta Yhdysvaltojen kanssa. Iran uhkaa lisätoimilla, jos hyökkäykset jatkuvat.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 20.6.2026 klo 16:49, pääluokka Ulkomaat.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Savon Sanomat, Helsingin Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Iran sulkee Hormuzinsalmen jälleen • Iran sulki Hormuzinsalmen Israelin iskujen vuoksi.
Iran sulkee Hormuzinsalmen taas
Iran on päättänyt sulkea Hormuzinsalmen. Tämä johtuu Israelin iskuista Libanoniin. Iran sanoo, että iskut rikkovat sopimusta Yhdysvaltojen kanssa. Jos hyökkäykset jatkuvat, Iran aikoo tehdä lisää toimenpiteitä.
Iran on ilmoittanut sulkevansa Hormuzinsalmen uudelleen. Sulun syynä ovat Israelin iskut eteläiseen Libanoniin, jotka Iranin mukaan rikkovat sopimusta Yhdysvaltojen kanssa. Iran uhkaa lisätoimilla, jos hyökkäykset jatkuvat.
Iran on ilmoittanut sulkeneensa Hormuzinsalmen Israelin Libanoniin tekemien iskujen takia. Iskuissa on kuollut useita ihmisiä, vaikka Libanonissa oli aiemmin solmittu tulitauko. Israelin armeija on vastannut Hizbollahin hyökkäyksiin ja…
Yhdysvallat on saanut Israelin suostumaan tulitaukoon Hizbollahin kanssa. Ulkopoliittisen instituutin asiantuntija Olli Ruohomäki arvioi, että tulitauolla on suuri merkitys Iranin ja Yhdysvaltojen…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Israel, #Hizbollah
Yhdysvaltojen on saatava Israel rauhoittumaan rauhan edistämiseksi. Israel ja Hizbollah ovat sopineet tulitauosta, mutta Iranin ja Yhdysvaltojen neuvottelut peruttiin. Neuvotteluja sodan päättävästä…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Israel, #Hizbollah
Israel on hyökännyt Etelä-Libanonissa yli 80:een Hizbollahin kohteeseen, tappamalla kymmeniä sen jäseniä. Iskuja tehtiin vastauksena Hizbollahin aseleporikkomuksiin. Libanonin terveysministeriön mukaan iskuissa on…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Israel, #Hizbollah
Iranin ja Yhdysvaltojen väliset neuvottelut Sveitsissä on peruttu tältä päivältä. Neuvottelujen oli tarkoitus käsitellä lopullista rauhansopimusta, mutta uusi ajankohta ei ole vielä…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Iran
Yhdysvallat on päättänyt lopettaa Iranin merisaarron, mikä mahdollistaa iranilaisten kauppalaivojen liikkumisen vapaasti. Tämä päätös liittyy Yhdysvaltojen ja Iranin väliseen aiesopimukseen, ja Yhdysvaltojen…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Iran
Hormuzinsalmella laivaliikenne on vilkastunut alustavan rauhansopimuksen myötä. Torstaina salmen kautta kulki ainakin 25 kauppalaivaa, mikä on eniten huhtikuun jälkeen. Iranin ja Yhdysvaltojen…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Hormuzinsalmi, #Iran
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 18.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähän Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja keskiosissa enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat nousta paikoin runsaiksi. Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi. Kuusi ja mänty kukkivat maan pohjoisosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Pohjois-Lapissa ja päättyy Keski-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Keski-Lapissa hyvin pieniksi ja Pohjois-Lapissa pieniksi. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärien odotetaan jäävän vähäisiksi. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.