Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Metsä Group investoi 25 miljoonaa euroa Muoto-pakkausten tuotantoon, mutta päättää keskeyttää Kuura-tekstiilikuituhankkeen. Unkarin parlamentti on valinnut Andras Bakan…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tänä talvena pöllöjen määrä on kasvanut Kainuussa ja Keski-Suomessa. Runsas metsämyyräkanta ja hyvät olosuhteet ovat edistäneet pöllöjen elinoloja. Tämä kehitys on herättänyt kiinnostusta luonnon ystävissä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tänä talvena pöllöjen määrä on kasvanut Kainuussa ja Keski-Suomessa. Runsas metsämyyräkanta ja hyvät olosuhteet ovat edistäneet pöllöjen elinoloja. Tämä kehitys on herättänyt kiinnostusta luonnon ystävissä.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 20.6.2026 klo 11:42, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Pöllöjen määrä kasvaa Kainuussa ja Keski-Suomessa.
Pöllöjen määrä kasvaa Kainuussa
Kainuussa ja Keski-Suomessa pöllöjä on paljon. Tänä talvena metsämyyriä on ollut runsaasti. Hyvät olosuhteet auttavat pöllöjä elämään. Tämä on hyvä uutinen luonnon ystäville.
Tänä talvena pöllöjen määrä on kasvanut Kainuussa ja Keski-Suomessa. Runsas metsämyyräkanta ja hyvät olosuhteet ovat edistäneet pöllöjen elinoloja. Tämä kehitys on herättänyt kiinnostusta luonnon ystävissä.
Suomessa juhannusaattoa vietetään poutaisessa ja aurinkoisessa säässä. Lämpötilat nousevat 20–22 asteeseen, ja sisämaassa voidaan saavuttaa jopa 23 astetta. Itä-Suomessa lämpötilat ovat alhaisempia,…
Luonto ja ympäristö
Muhoksella havaittiin harvinainen töyhtökiuru, joka pesi ensimmäistä kertaa Suomessa. Lintuharrastajat löysivät paikalta kaksi aikuista lintua ja kolme poikasta. Laji on taantunut Euroopassa,…
Luonto ja ympäristö
Euroopan komission raportin mukaan lähes 85 prosenttia Suomen uimapaikoista on laadultaan erinomaisia. Vain kolme tutkittua uimarantaa, Pikkukoski, Mariebad ja Ahvensaaren ranta, saivat…
Luonto ja ympäristö
Juhannuspäivänä sää on pääasiassa lämmin, erityisesti maan länsiosassa, missä lämpötilat nousevat yli 20 asteen. Lapissa sen sijaan on luvassa sateita ja viileämpää…
Luonto ja ympäristö
Sherwoodin metsän Major Oak -tammi, joka on yhdistetty Robin Hoodin legendaan, on kuollut. Puu ei tuottanut uusia lehtiä tänä keväänä, mikä viittaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on tarttunut varusmiehiin ja kadetteihin. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja heidän tilansa on hyvä. Tauti ei tartu…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiöitä on ilmassa kohtalaisesti maan eteläosissa. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sade laskee siitepölymääriä.