Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Oulun yliopiston rehtori Arto Maaninen on eronnut häirintäsyytösten vuoksi. Samalla Suomi hankkii uusia liitopommeja Yhdysvalloista.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Sherwoodin metsän Major Oak -tammi, joka on yhdistetty Robin Hoodin legendaan, on kuollut. Puu ei tuottanut uusia lehtiä tänä keväänä, mikä viittaa sen kuolemaan. Tieteilijät uskovat, että maaperän tiivistyminen ja kuumat kesät vaikuttivat puun kohtaloon.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Sherwoodin metsän Major Oak -tammi, joka on yhdistetty Robin Hoodin legendaan, on kuollut. Puu ei tuottanut uusia lehtiä tänä keväänä, mikä viittaa sen kuolemaan. Tieteilijät uskovat, että maaperän tiivistyminen ja kuumat kesät vaikuttivat puun kohtaloon.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 18.6.2026 klo 18:17, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Legendaarinen Major Oak -tammi kuoli • Robin Hoodin tammi kuoli Sherwoodin metsässä.
Major Oak -tammi kuoli
Major Oak -tammi on kuollut Sherwoodin metsässä. Puu oli yhdistetty Robin Hoodin tarinaan. Se ei tuottanut uusia lehtiä keväällä. Tieteilijät uskovat, että kuumat kesät vaikuttivat puun kuolemaan. Puu jää paikalleen ja tukee ekosysteemiä.
Sherwoodin metsän Major Oak -tammi, joka on yhdistetty Robin Hoodin legendaan, on kuollut. Puu ei tuottanut uusia lehtiä tänä keväänä, mikä viittaa sen kuolemaan. Tieteilijät uskovat, että maaperän…
Sherwoodin metsässä sijaitseva yli tuhatvuotias Major Oak, joka tunnetaan Robin Hoodin tarinoista, on kuollut. Luonnonsuojelujärjestö RSPB vahvisti puun kuoleman, joka johtui heikentyneestä terveydestä ja äärimmäisistä sääolosuhteista. Major Oak…
Muhoksella havaittiin harvinainen töyhtökiuru, joka pesi ensimmäistä kertaa Suomessa. Lintuharrastajat löysivät paikalta kaksi aikuista lintua ja kolme poikasta. Laji on taantunut Euroopassa,…
Luonto ja ympäristö
Euroopan komission raportin mukaan lähes 85 prosenttia Suomen uimapaikoista on laadultaan erinomaisia. Vain kolme tutkittua uimarantaa, Pikkukoski, Mariebad ja Ahvensaaren ranta, saivat…
Luonto ja ympäristö
Tänä vuonna on raportoitu jo seitsemän saimaannorpan kuolemaa pyydyksiin, mikä ylittää kymmenen vuoden keskiarvon. Viimeisin tapaus koskee nuorta naarasta, joka hukkui estokalterilla…
Luonto ja ympäristö
Kolin kansallispuistossa sijaitseva tunnettu mänty on kuollut ja muuttunut kuivaksi keloksi. Metsähallituksen asiantuntija kertoo, että puun kuolema on luonnollinen osa metsän kiertokulkua.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on tarttunut varusmiehiin ja kadetteihin. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja heidän tilansa on hyvä. Tauti ei tartu…
Luonto ja ympäristö
Joensuun pääkirjaston katolla pesii tänä kesänä poikkeuksellisen paljon lokkeja. Kirjaston seinät ovat lokkien ulosteessa, ja asiakkaita varoitetaan lokkien mahdollisista hyökkäyksistä. Lokkiparvi puolustaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 18.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähän Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja keskiosissa enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat nousta paikoin runsaiksi. Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi. Kuusi ja mänty kukkivat maan pohjoisosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Pohjois-Lapissa ja päättyy Keski-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Keski-Lapissa hyvin pieniksi ja Pohjois-Lapissa pieniksi. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärien odotetaan jäävän vähäisiksi. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.