Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Britanniassa vietetään kymmenen vuoden merkkipäivää Brexit-äänestyksestä, samalla kun Unkari hyväksyy uusia lakeja korruption vähentämiseksi.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on tarttunut varusmiehiin ja kadetteihin. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja heidän tilansa on hyvä. Tauti ei tartu ihmisestä toiseen, mutta altistuminen hyönteisten pistoille on todennäköistä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on tarttunut varusmiehiin ja kadetteihin. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja heidän tilansa on hyvä. Tauti ei tartu ihmisestä toiseen, mutta altistuminen hyönteisten pistoille on todennäköistä.
Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 18.6.2026 klo 13:15, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset, MTV Uutiset, Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Jänisrutto todettu Santahaminassa varusmiehillä • Jänisrutto todettu Santahaminassa • Jänisrutto todettu varusmiehillä Santahaminassa.
Jänisrutto on löytynyt Santahaminasta
Santahaminassa on löytynyt jänisruttoa varusmiehiltä ja kadeteilta. He ovat saaneet hoitoa ja voivat hyvin. Tauti ei tartu ihmisiltä toisille. Sairastuneet ovat olleet maastossa ja altistuneet hyönteisten pistoille. Taudin ehkäisyyn varaudutaan tarkentamalla ohjeita maasto-olosuhteissa.
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on tarttunut varusmiehiin ja kadetteihin. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja heidän tilansa on hyvä. Tauti ei tartu ihmisestä toiseen, mutta altistuminen hyönteisten pistoille…
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa, joka on vaikuttanut varusmiehiin ja kadetteihin. Kaikki sairastuneet saavat hoitoa ja ovat hyvävointisia. Tartunta on tapahtunut todennäköisesti hyönteisten kautta.
Santahaminassa on havaittu jänisruttoa varusmiesten keskuudessa. Sairastuneet ovat saaneet hoitoa ja ovat hyvävointisia. Tauti ei tartu ihmisestä toiseen, mutta oireet voivat olla vakavia.
Santahaminassa on havaittu jänisruttotapauksia, mutta sairastuneet ovat hyvävointisia. Kaikki sairastuneet ovat varusmiehiä ja kadetteja, jotka palvelevat saarella. Jääkärirykmentti on tiedottanut asiasta ja varautuu taudin ehkäisyyn.
Muhoksella havaittiin harvinainen töyhtökiuru, joka pesi ensimmäistä kertaa Suomessa. Lintuharrastajat löysivät paikalta kaksi aikuista lintua ja kolme poikasta. Laji on taantunut Euroopassa,…
Luonto ja ympäristö
Euroopan komission raportin mukaan lähes 85 prosenttia Suomen uimapaikoista on laadultaan erinomaisia. Vain kolme tutkittua uimarantaa, Pikkukoski, Mariebad ja Ahvensaaren ranta, saivat…
Luonto ja ympäristö
Juhannusaattoa vietetään poutaisessa ja aurinkoisessa säässä koko maassa. Etelässä ja lännessä lämpötila voi nousta jopa 23 asteeseen, kun taas Itä-Suomessa se on…
Luonto ja ympäristö
Tänä vuonna on raportoitu jo seitsemän saimaannorpan kuolemaa pyydyksiin, mikä ylittää kymmenen vuoden keskiarvon. Viimeisin tapaus koskee nuorta naarasta, joka hukkui estokalterilla…
Luonto ja ympäristö
Puolustusvoimat ja luonnonsuojelijat tekevät yhteistyötä Itärajalla suojelualueiden ennallistamiseksi. Suonomistajat ovat valmiita osallistumaan hankkeisiin, jotka hyödyttävät sekä luontoa että maanpuolustusta. Alueella on yli…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Puolustusvoimat
Juhannusaatolle on luvassa pääosin poutaista säätä, ja juhannuspäivänä lämpötilat nousevat keskimääräistä korkeammiksi. Lännessä ja etelässä lämpötila voi nousta yli 20 asteeseen, kun…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.06.2026 TILANNE Koivun kukinta on päättynyt myös Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät erittäin vähäisiksi Pohjois-Lapissa. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisesta runsaaseen maan etelä- ja keskiosissa. Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi. Kuusi ja mänty kukkivat Keski- ja Pohjois-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määriä. ENNUSTE Koivun kukinta on päättynyt koko maassa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät Pohjois-Lapissa hyvin pieniksi. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärät ovat enimmäkseen vähäisiä. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.