Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Metsä Group investoi 25 miljoonaa euroa Muoto-pakkausten tuotantoon, mutta päättää keskeyttää Kuura-tekstiilikuituhankkeen. Unkarin parlamentti on valinnut Andras Bakan…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Pienikokoinen saimaannorpan kuutti kuoli rysään Saimaalla. Tämä on jo seitsemäs tunnettu pyydyskuolema tänä vuonna. Metsähallituksen mukaan kuutin pieni koko viittaa heikkoihin pesimäolosuhteisiin.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Pienikokoinen saimaannorpan kuutti kuoli rysään Saimaalla. Tämä on jo seitsemäs tunnettu pyydyskuolema tänä vuonna. Metsähallituksen mukaan kuutin pieni koko viittaa heikkoihin pesimäolosuhteisiin.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 17.6.2026 klo 09:42, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset, MTV Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Saimaannorpan kuutti hukkui rysään • Saimaannorppa kuoli rysään, jo seitsemäs tapaus.
Kuutti hukkui rysään Saimaalla
Saimaannorpan kuutti kuoli rysään, joka oli kalastusrajoitusalueella. Tämä on seitsemäs kuolema tänä vuonna. Kuutti oli pieni ja painoi vain 14 kiloa. Heikot pesimäolosuhteet ovat vaikuttaneet kuuttien kasvuun ja eloonjäämiseen.
Pienikokoinen saimaannorpan kuutti kuoli rysään Saimaalla. Tämä on jo seitsemäs tunnettu pyydyskuolema tänä vuonna. Metsähallituksen mukaan kuutin pieni koko viittaa heikkoihin pesimäolosuhteisiin.
Saimaannorppakannan alkuvuosi on ollut vaikea, kun seitsemäs norppa on kuollut rysään. Tällä kertaa kyseessä oli nuori naaras, joka hukkui laillisessa kalastusvälineessä. Metsähallituksen mukaan norppien kuolemat ovat poikkeuksellisen korkeita…
Euroopan komission raportin mukaan lähes 85 prosenttia Suomen uimapaikoista on laadultaan erinomaisia. Vain kolme tutkittua uimarantaa, Pikkukoski, Mariebad ja Ahvensaaren ranta, saivat…
Luonto ja ympäristö
Suomeen saapuu kesämyrsky, joka tuo mukanaan rankkasateita ja voimakkaita tuulia. Ilmatieteen laitos on antanut tuulivaroituksen laajalle alueelle, erityisesti Etelä-, Länsi- ja Pohjois-Suomeen.…
Luonto ja ympäristö
Kolin kansallispuistossa sijaitseva tunnettu mänty on kuollut ja muuttunut kuivaksi keloksi. Metsähallituksen asiantuntija kertoo, että puun kuolema on luonnollinen osa metsän kiertokulkua.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Kolin kansallispuistossa sijaitseva kuuluisa mänty on kuollut ja pudottanut neulasensa. Metsähallituksen työntekijät eivät olleet huomanneet puun kuolemaa. Männyt voivat elää yli 400-vuotiaiksi,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Puolustusvoimat ja luonnonsuojelijat tekevät yhteistyötä Itärajalla suojelualueiden ennallistamiseksi. Suonomistajat ovat valmiita osallistumaan hankkeisiin, jotka hyödyttävät sekä luontoa että maanpuolustusta. Alueella on yli…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonnonsuojelu
Suomen tunnetuin mänty, joka sijaitsi Kolilla, on kuollut. Tämä ikimuistoinen puu oli monien vierailijoiden valokuvauskohde ja symboli alueen luonnolle. Sen kuolema herättää…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiöitä on ilmassa kohtalaisesti maan eteläosissa. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sade laskee siitepölymääriä.