Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tekoälyn vaikutus lukemiseen ja kirjoittamiseen on kasvava huolenaihe. Tilastokeskuksen mukaan alle 45-vuotiaiden lukeminen on vähentynyt lähes 50 prosenttia vuosina 1999–2021. Myös Britanniassa ja Yhdysvalloissa lukeminen on merkittävästi vähentynyt viime vuosikymmeninä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tekoälyn vaikutus lukemiseen ja kirjoittamiseen on kasvava huolenaihe. Tilastokeskuksen mukaan alle 45-vuotiaiden lukeminen on vähentynyt lähes 50 prosenttia vuosina 1999–2021. Myös Britanniassa ja Yhdysvalloissa lukeminen on merkittävästi vähentynyt viime vuosikymmeninä.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 14.6.2026 klo 02:00, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Helsingin Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Tekoäly uhkaa lukemista ja kirjoittamista.
Tekoäly uhkaa lukemista
Tekoäly vaikuttaa lukemiseen ja kirjoittamiseen. Alle 45-vuotiaiden lukeminen on vähentynyt lähes 50 prosenttia vuodesta 1999 vuoteen 2021. Britanniassa kolmannes aikuisista ei lue enää lainkaan. Yhdysvalloissa lukeminen omaksi iloksi on vähentynyt 40 prosenttia kahdessa vuosikymmenessä.
Tekoälyn vaikutus lukemiseen ja kirjoittamiseen on kasvava huolenaihe. Tilastokeskuksen mukaan alle 45-vuotiaiden lukeminen on vähentynyt lähes 50 prosenttia vuosina 1999–2021. Myös Britanniassa ja Yhdysvalloissa lukeminen on merkittävästi vähentynyt…
Lapin jokialueilta on löydetty kaksi aiemmin tuntematonta hyönteislajia. Löydöt perustuvat dna-tunnistukseen ja morfologiseen tutkimukseen, ja ne julkaistiin Zootaxa-tiedelehdessä. Uudet lajit korostavat tarpeen…
Tutkimukset
Suomessa alkaa tutkimus Golfvirran mahdollisten vaikutusten selvittämiseksi. Ilmatieteen laitos koordinoi hanketta, joka keskittyy ilmastonmuutoksen aiheuttamaan AMOC-kiertoliikkeen heikkenemiseen. Tutkimus voi paljastaa, miten tämä…
Tutkimukset
Toimittaja Samuel Nyroos tutki, vaikuttaako tekoäly tieteen kehitykseen. Kokeessa käytettiin pinaattia ja kahta opiskelijaa, Siiri Mouhua ja Tea Hirvista. Kokeen avulla haluttiin…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tekoäly
Tekoäly on suunnitellut ensimmäisen rokotteen, joka on testattu ihmisillä. Rokote on kehitetty toimimaan kaikkia koronaviruksen muunnoksia vastaan. Asiantuntijat uskovat, että tekoäly voi…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tekoäly
Suomalaisyritys kehittää robotiikkaa ja tekoälyä taimituotannossa. Uuden teknologian avulla metsänjalostuksen tulokset saadaan nopeammin käyttöön. Robotiikka mahdollistaa myös kustannustehokkaan tuotannon teollisessa mittakaavassa.
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tekoäly
Oululaiskeksintö mahdollistaa aivojen toiminnan seurannan tehohoidossa. Uuden laitteen avulla lääkärit saavat nopeasti tietoa tajuttomien potilaiden tilasta, mikä voi estää pysyviä vaurioita. Tavoitteena…
Tutkimukset
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.