Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Oulussa tapahtui tuhoisa kerrostalopalo, ja Norwegian ostaa Tjäreborgin emoyhtiön. Valtiovarainministeriö paransi talousennustettaan, mutta työttömyys jatkaa kasvua.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Toukokuussa istutetut taimet ovat kärsineet alkukesän kuivuudesta. Kuivuuden vaikutukset alkavat näkyä juhannuksen jälkeen, ja viljelijät ovat huolissaan taimien elinvoimaisuudesta. Erityisesti kuivissa olosuhteissa kasvaminen on ollut haastavaa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Toukokuussa istutetut taimet ovat kärsineet alkukesän kuivuudesta. Kuivuuden vaikutukset alkavat näkyä juhannuksen jälkeen, ja viljelijät ovat huolissaan taimien elinvoimaisuudesta. Erityisesti kuivissa olosuhteissa kasvaminen on ollut haastavaa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 12.6.2026 klo 12:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus, Turun Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kuivuus vaikuttaa taimiin • Kuivuus vaikuttaa Varsinais-Suomen viljelyyn.
Kuivuus vaikuttaa taimiin
Toukokuussa istutetut taimet ovat kärsineet kuivuudesta. Tämä on vaikeuttanut niiden kasvua. Taimien ongelmat alkavat näkyä juhannuksen jälkeen. Viljelijät ovat huolissaan taimien kunnosta.
Toukokuussa istutetut taimet ovat kärsineet alkukesän kuivuudesta. Kuivuuden vaikutukset alkavat näkyä juhannuksen jälkeen, ja viljelijät ovat huolissaan taimien elinvoimaisuudesta. Erityisesti kuivissa olosuhteissa kasvaminen on ollut haastavaa.
Varsinais-Suomessa kuivuus on aiheuttanut vakavia ongelmia viljelyksille. Monet viljelijät ovat jättäneet kylvöjä tekemättä, mikä vaikuttaa sadon määrään ja laatuun. Lisäksi kevätrapsi- ja rypsilohkoilla on havaittu runsaasti kaalikoita, jotka…
Kuivuus vaikuttaa edelleen vesistöjen tilaan ja kaivoveden laatuun. Vaikka sateet ovat parantaneet tilannetta joillakin alueilla, pohjaveden pinnat ovat matalalla erityisesti Itä-, Keski-…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kuivuus
Lempäälässä tapahtui öljyonnettomuus, kun varkaat kaatoivat noin 2 000 litraa polttoöljyä. Pelastuslaitoksen mukaan öljysäiliö kaatui tankkauspisteellä yön aikana. Maaperä on suojattu, joten…
Luonto ja ympäristö
Suomessa pesivien lintujen määrä on vähentynyt kuusi prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa lintukannat ovat heikentyneet, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla,…
Luonto ja ympäristö
Kiertokaari on tehnyt useita virheitä asbestin käsittelyssä Ruskon jätekeskuksessa Oulussa. Asbestijätteen seassa on säilytetty myös sekajätettä, mikä on vastoin kaatopaikka-asetusta. Alueen jäte…
Luonto ja ympäristö
Maailman terveysjärjestö WHO raportoi, että helteet ovat aiheuttaneet yli 200 000 kuolemaa Euroopassa vuodesta 2022. Euroopassa on tänä vuonna mitattu ennätyslämpötiloja, ja…
Luonto ja ympäristö
Kuntien kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet noin neljä prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024. Kulutussähkön, sähkölämmityksen ja kaukolämmön päästöt ovat vähentyneet merkittävästi. Poikkeuksena ovat kuitenkin…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 15.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä kulkeutuu Etelä-Lappiin. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähäisiä määriä Lapissa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat enimmäkseen vähäisiä maan pohjoisosissa. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Kukinta lähestyy loppua maan eteläosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä voi kulkeutua Etelä-Lappiin. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Lapissa vähäisiksi. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä maan pohjoisosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.