Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Iranin ja Yhdysvaltain rauhansopimus viivästyy, ja Ruotsissa on tapahtunut ampumistapaus, jossa kaksi lasta on saanut vammoja. Lisäksi Suomeen…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Karjalankarhukoira on herättänyt pelkoa metsästäjien keskuudessa, kertoo Petri Åman. Rotu on esillä Oulun Karjalaisilla kesäjuhlilla, jossa keskustellaan sen ominaisuuksista ja käytöksestä. Åmanin mukaan koiran pelottavuus liittyy sen voimakkaisiin vaistoihin ja suojeluvaistoon.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Karjalankarhukoira on herättänyt pelkoa metsästäjien keskuudessa, kertoo Petri Åman. Rotu on esillä Oulun Karjalaisilla kesäjuhlilla, jossa keskustellaan sen ominaisuuksista ja käytöksestä. Åmanin mukaan koiran pelottavuus liittyy sen voimakkaisiin vaistoihin ja suojeluvaistoon.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 12.6.2026 klo 06:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kaleva.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Karjalankarhukoira herättää pelkoa metsästäjissä • Karjalankarhukoira juhlii 90-vuotista historiaa.
Karjalankarhukoira pelottaa metsästäjiä
Karjalankarhukoira on pelottava monille metsästäjille. Petri Åman kertoo, että koiran voimakkaat vaistot voivat aiheuttaa pelkoa. Rotu on esillä Oulun Karjalaisilla kesäjuhlilla. Siellä keskustellaan koiran käytöksestä ja ominaisuuksista.
Karjalankarhukoira on herättänyt pelkoa metsästäjien keskuudessa, kertoo Petri Åman. Rotu on esillä Oulun Karjalaisilla kesäjuhlilla, jossa keskustellaan sen ominaisuuksista ja käytöksestä. Åmanin mukaan koiran pelottavuus liittyy sen voimakkaisiin…
Karjalankarhukoira on saavuttanut 90 vuoden merkkipaalun, ja rotu esittäytyy Karjalaisilla kesäjuhlilla Oulussa. Juhlat tarjoavat mahdollisuuden tutustua rotuun ja sen historiaan. Tapahtuma houkuttelee karjalankarhukoira-faneja ja -kasvattajia.
Kiertokaari on tehnyt useita virheitä asbestin käsittelyssä Ruskon jätekeskuksessa Oulussa. Asbestijätteen seassa on säilytetty myös sekajätettä, mikä on vastoin kaatopaikka-asetusta. Alueen jäte…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Oulu
Lempäälässä tapahtui öljyonnettomuus, kun varkaat kaatoivat noin 2 000 litraa polttoöljyä. Pelastuslaitoksen mukaan öljysäiliö kaatui tankkauspisteellä yön aikana. Maaperä on suojattu, joten…
Luonto ja ympäristö
Kuivuus vaikuttaa edelleen vesistöjen tilaan ja kaivoveden laatuun. Vaikka sateet ovat parantaneet tilannetta joillakin alueilla, pohjaveden pinnat ovat matalalla erityisesti Itä-, Keski-…
Luonto ja ympäristö
Suomessa pesivien lintujen määrä on vähentynyt kuusi prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa lintukannat ovat heikentyneet, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla,…
Luonto ja ympäristö
Maailman terveysjärjestö WHO raportoi, että helteet ovat aiheuttaneet yli 200 000 kuolemaa Euroopassa vuodesta 2022. Euroopassa on tänä vuonna mitattu ennätyslämpötiloja, ja…
Luonto ja ympäristö
Kuntien kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet noin neljä prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024. Kulutussähkön, sähkölämmityksen ja kaukolämmön päästöt ovat vähentyneet merkittävästi. Poikkeuksena ovat kuitenkin…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 12.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä kulkeutuu Etelä-Lappiin. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähän Lapissa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat enimmäkseen vähäisiä maan pohjoisosissa. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Kukinta lähestyy loppua maan eteläosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Keski- ja Pohjois-Lapissa vähäisiksi. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä maan pohjoisosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.