Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Yhdysvallat surmasi rikollisjärjestön johtajan, ja Paramountin ja Warner Brosin fuusio sai hyväksynnän. Ukrainassa siviilit kärsivät toukokuussa.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Kiertokaari on tehnyt useita virheitä asbestin käsittelyssä Ruskon jätekeskuksessa Oulussa. Asbestijätteen seassa on säilytetty myös sekajätettä, mikä on vastoin kaatopaikka-asetusta. Alueen jäte ei ole myöskään peitetty määräysten mukaisesti.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Kiertokaari on tehnyt useita virheitä asbestin käsittelyssä Ruskon jätekeskuksessa Oulussa. Asbestijätteen seassa on säilytetty myös sekajätettä, mikä on vastoin kaatopaikka-asetusta. Alueen jäte ei ole myöskään peitetty määräysten mukaisesti.
Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.6.2026 klo 21:01, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kaleva, Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kiertokaari rikkoi asbestin käsittelysääntöjä • Oulun jätekeskus käsitteli asbestijätettä väärin • Oulun jätekeskus rikkoi asbestijätteen käsittelyä.
Kiertokaari rikkoi asbestisääntöjä
Kiertokaari on tehnyt virheitä asbestin käsittelyssä Oulussa. Asbestijätteen seassa on ollut sekajätettä, mikä ei ole sallittua. Jätteen pitäisi myös peittää päivittäin, mutta näin ei ole tehty. Tämä on vaarallista terveydelle.
Kiertokaari on tehnyt useita virheitä asbestin käsittelyssä Ruskon jätekeskuksessa Oulussa. Asbestijätteen seassa on säilytetty myös sekajätettä, mikä on vastoin kaatopaikka-asetusta. Alueen jäte ei ole myöskään peitetty määräysten mukaisesti.
Oulun Ruskon jätekeskus on rikkonut määräyksiä käsitellessään asbestijätettä. Jäteyhtiö Kiertokaari on säilyttänyt seassa myös sekajätettä, mikä on herättänyt huolta. Lupa- ja valvontavirasto arvioi, että ongelmia voi olla muillakin…
Oulun Ruskon jätekeskus on käsitellyt asbestijätettä sääntöjen vastaisesti. Jäteyhtiö Kiertokaari on sekoittanut asbestijätteen joukkoon sekajätettä, mikä on herättänyt huolta. Lupa- ja valvontavirasto on arvioinut, että ongelmia voi olla…
Oulun Ruskon jätekeskuksessa on havaittu vakavia puutteita asbestijätteen käsittelyssä. Jäteyhtiö Kiertokaari on rikkonut lupaehtojaan ja kaatopaikka-asetusta säilyttämällä vaarallista asbestia sekaisin muun jätteen kanssa. Ylen selvityksen mukaan alueella ei…
Lempäälässä tapahtui öljyonnettomuus, kun varkaat kaatoivat noin 2 000 litraa polttoöljyä. Pelastuslaitoksen mukaan öljysäiliö kaatui tankkauspisteellä yön aikana. Maaperä on suojattu, joten…
Luonto ja ympäristö
Kuivuus vaikuttaa edelleen vesistöjen tilaan ja kaivoveden laatuun. Vaikka sateet ovat parantaneet tilannetta joillakin alueilla, pohjaveden pinnat ovat matalalla erityisesti Itä-, Keski-…
Luonto ja ympäristö
Suomessa pesivien lintujen määrä on vähentynyt kuusi prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa lintukannat ovat heikentyneet, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla,…
Luonto ja ympäristö
Maailman terveysjärjestö WHO raportoi, että helteet ovat aiheuttaneet yli 200 000 kuolemaa Euroopassa vuodesta 2022. Euroopassa on tänä vuonna mitattu ennätyslämpötiloja, ja…
Luonto ja ympäristö
Kuntien kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet noin neljä prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024. Kulutussähkön, sähkölämmityksen ja kaukolämmön päästöt ovat vähentyneet merkittävästi. Poikkeuksena ovat kuitenkin…
Luonto ja ympäristö
Ensi viikonlopun sää on epävakainen ja viilenee lämpimien säiden jälkeen. Etelästä saapuva matalapaine tuo sateita koko maahan, ja sademäärät voivat etelässä nousta…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 12.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä kulkeutuu Etelä-Lappiin. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähän Lapissa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat enimmäkseen vähäisiä maan pohjoisosissa. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Kukinta lähestyy loppua maan eteläosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Keski- ja Pohjois-Lapissa vähäisiksi. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä maan pohjoisosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.