Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo puolustaa Garden Helsinki -hankkeen valtiontukea, kun taas asuntolainakatto nousee 95 prosenttiin.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Nauru aikoo vaihtaa nimensä Naoeroksi, joka on lähempänä paikallista ääntämistä. Parlamentti päätti asiasta yksimielisesti, ja lopullinen päätös tehdään kansanäänestyksessä. Muutos heijastaa halua kunnioittaa maan kulttuuriperintöä ja identiteettiä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Nauru aikoo vaihtaa nimensä Naoeroksi, joka on lähempänä paikallista ääntämistä. Parlamentti päätti asiasta yksimielisesti, ja lopullinen päätös tehdään kansanäänestyksessä. Muutos heijastaa halua kunnioittaa maan kulttuuriperintöä ja identiteettiä.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.6.2026 klo 17:27, pääluokka Ulkomaat.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Nauru haluaa vaihtaa nimensä • Nauru haluaa vaihtaa nimensä • Nauru haluaa vaihtaa nimensä.
Nauru haluaa vaihtaa nimensä
Nauru aikoo muuttaa nimensä Naoeroksi. Tämä nimi on lähempänä sitä, miten asukkaat itse kutsuvat maataan. Parlamentti on päättänyt asiasta yksimielisesti. Kansanäänestyksessä päätetään lopullisesti asiasta.
Nauru aikoo vaihtaa nimensä Naoeroksi, joka on lähempänä paikallista ääntämistä. Parlamentti päätti asiasta yksimielisesti, ja lopullinen päätös tehdään kansanäänestyksessä. Muutos heijastaa halua kunnioittaa maan kulttuuriperintöä ja identiteettiä.
Nauru aikoo vaihtaa nimeään Naoeroksi, joka on lähempänä saaren asukkaiden käyttämää nimeä. Parlamentti päätti asiasta yksimielisesti, ja lopullinen päätös tehdään kansanäänestyksessä. Muutos liittyy haluun kunnioittaa kansan perintöä ja…
Nauru aikoo vaihtaa nimeään Naoeroksi, joka on lähempänä paikallista kieltä. Parlamentti on hyväksynyt muutoksen yksimielisesti, ja lopullinen päätös tehdään kansanäänestyksessä. Nauru-nimen on koettu heijastavan kolonialistisia valtasuhteita.
Naurun parlamentti on päättänyt vaihtaa maan nimen Naoeroksi. Nimenmuutos hyväksyttiin äänin 16-0, mutta se astuu voimaan vasta kansanäänestyksen jälkeen. Muutos kunnioittaa maan…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Nauru, #Naoero
Nauru, maailman pienin saarivaltio, saattaa muuttaa virallista nimeään Naoeroksi. Parlamentti hyväksyi presidentti David Adeangin esityksen, ja asiasta järjestetään kansanäänestys. Nimi Naoero on…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Nauru, #Naoero
Yhdysvallat toteutti uusia iskuja Iraniin, kohdistuen useisiin sotilaskohteisiin eri puolilla maata. Iskujen jälkeen Iran ilmoitti sulkeneensa Hormuzinsalmen liikenteeltä. Tapahtumat seuraavat aiempia iskuja,…
Ulkomaat
Presidentti Donald Trump ilmoitti, että Yhdysvallat jatkaa voimakkaita iskuja Irania vastaan. Trumpin mukaan Iran on viivytellyt rauhansopimuksen neuvotteluissa, vaikka sopimus oli aiemmin…
Ulkomaat
Norjan hovioikeus on hylännyt Marius Borg Høibyn vapautuspyynnön. Høiby, joka on kruununprinsessa Mette-Maritin poika, ei pääse äitinsä luo, vaikka tämä on vakavasti…
Ulkomaat
Niger on hyväksynyt lain, joka kriminalisoi samaa sukupuolta olevien väliset suhteet vankeusrangaistuksen uhalla. Lain mukaan rangaistus voi olla 5–10 vuotta vankeutta sekä…
Ulkomaat
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.06.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölyä on enimmäkseen pieniä määriä. Ruotsin ja Norjan vuorilta voi kulkeutua hyvin pieniä määriä koivun siitepölyä Käsivarren Lappiin. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinnan odotetaan alkavan maan etelä- ja keskiosien lämpimillä paikoilla viikon sisällä. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisista runsaisiin, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisistä kohtalaisiin. Keski- ja Pohjois-Lapissa määrien odotetaan jäävän enimmäkseen vähäisiksi. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.