Nimipäivä:
Seppo
15°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:02

Kokoomuksen Pihla Keto-Huovinen erotettiin eduskuntaryhmästä, ja Metsä Wood vähentää sata työtehtävää. Yhdysvallat iski Iraniin vastauksena helikopterihyökkäykseen.


El Niño -ennuste voimistuu ennätyksellisesti

Aihesivu: El Niño -ennuste voimistuu ennätyksellisesti

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

El Niño -ilmiön ennustetaan voimistuvan ennätyksellisesti, ja sen vaikutukset näkyvät myös Suomessa. Ennusteet ovat muuttuneet vahvemmiksi kuukausittain, ja meriveden lämpötilaerot voivat nousta jopa 3–4 asteeseen. Tämä ilmiö voi vaikuttaa maailmanlaajuisiin sääolosuhteisiin merkittävästi.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Luonto ja ympäristö
  • Päivitetty 10.6.2026 klo 19:43
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

El Niño -ilmiön ennustetaan voimistuvan ennätyksellisesti, ja sen vaikutukset näkyvät myös Suomessa. Ennusteet ovat muuttuneet vahvemmiksi kuukausittain, ja meriveden lämpötilaerot voivat nousta jopa 3–4 asteeseen. Tämä ilmiö voi vaikuttaa maailmanlaajuisiin sääolosuhteisiin merkittävästi.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 10.6.2026 klo 19:43, pääluokka Luonto ja ympäristö.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, Iltalehti.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa El Niño -ennuste voimistuu ennätyksellisesti • El Niño uhkaa poikkeuksellisen voimakkaana.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 10.6.2026 klo 19:43.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Luonto ja ympäristö.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #ElNiño, #Foreca, #GodzillaElNiño.

Selkokielinen yhteenveto

El Niño voimistuu voimakkaasti

El Niño -ilmiö on voimistumassa ja sen vaikutukset näkyvät myös Suomessa. Ennusteet ovat muuttuneet vahvemmiksi kuukausittain. Meriveden lämpötila voi nousta jopa 3–4 astetta. Tämä voi vaikuttaa sääolosuhteisiin ympäri maailmaa.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet

Luetuimmat juuri nyt


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.06.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Heinät kukkivat maan eteläosista Etelä-Lappiin ulottuvalla alueella.
Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä Lapissa.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa.  Muualla kukinta-alueella määrät ovat enimmäkseen vähäisiä.
Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu maan eteläosista Etelä-Lappiin ulottuvalla alueella.
Koivun siitepölymäärät jäävät Lapissa vähäisiksi.
Heinien siitepölymäärät ovat enimmäkseen kohtalaisia maan eteläosissa, vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa ja ovat vähäisiä Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.