Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tekoäly on suunnitellut ensimmäisen rokotteen, joka on testattu ihmisillä. Rokote on kehitetty toimimaan kaikkia koronaviruksen muunnoksia vastaan. Asiantuntijat uskovat, että tekoäly voi auttaa rokotetutkimuksessa tulevaisuudessa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tekoäly on suunnitellut ensimmäisen rokotteen, joka on testattu ihmisillä. Rokote on kehitetty toimimaan kaikkia koronaviruksen muunnoksia vastaan. Asiantuntijat uskovat, että tekoäly voi auttaa rokotetutkimuksessa tulevaisuudessa.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 10.6.2026 klo 16:24, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Tekoäly kehitti ensimmäisen rokotteen.
Tekoäly teki ensimmäisen rokotteen
Tekoäly on nyt kehittänyt ensimmäisen rokotteen, joka on testattu ihmisillä. Tämä rokote suojaa kaikkia koronaviruksen muunnoksia vastaan. Tutkijat sanovat, että tekoäly voi olla hyödyllinen tulevissa rokotetutkimuksissa. Rokotteet voivat vanhentua nopeasti, joten tekoäly voi auttaa niiden suunnittelussa.
Tekoäly on suunnitellut ensimmäisen rokotteen, joka on testattu ihmisillä. Rokote on kehitetty toimimaan kaikkia koronaviruksen muunnoksia vastaan. Asiantuntijat uskovat, että tekoäly voi auttaa rokotetutkimuksessa tulevaisuudessa.
Tekoäly on onnistunut luomaan rokotteen, joka voi suojata koronaviruksen eri muodoilta. Cambridgen yliopiston professori Jonathan Heeney kertoo, että rokotetta on jo testattu…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tekoäly, #Rokote
Lapin jokialueilta on löydetty kaksi aiemmin tuntematonta hyönteislajia. Löydöt perustuvat dna-tunnistukseen ja morfologiseen tutkimukseen, ja ne julkaistiin Zootaxa-tiedelehdessä. Uudet lajit korostavat tarpeen…
Tutkimukset
Suomessa alkaa tutkimus Golfvirran mahdollisten vaikutusten selvittämiseksi. Ilmatieteen laitos koordinoi hanketta, joka keskittyy ilmastonmuutoksen aiheuttamaan AMOC-kiertoliikkeen heikkenemiseen. Tutkimus voi paljastaa, miten tämä…
Tutkimukset
Suomalaisyritys kehittää robotiikkaa ja tekoälyä taimituotannossa. Uuden teknologian avulla metsänjalostuksen tulokset saadaan nopeammin käyttöön. Robotiikka mahdollistaa myös kustannustehokkaan tuotannon teollisessa mittakaavassa.
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tekoäly
Oululaiskeksintö mahdollistaa aivojen toiminnan seurannan tehohoidossa. Uuden laitteen avulla lääkärit saavat nopeasti tietoa tajuttomien potilaiden tilasta, mikä voi estää pysyviä vaurioita. Tavoitteena…
Tutkimukset
Open AI:n kielimalli on väitetysti ratkaissut yhden kuuluisimmista Erdősin ongelmista, yksikköetäisyysongelman. Yhtiö ilmoittaa, että sen malli on kumonnut aiemman käsityksen ongelman ratkaisusta,…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tekoäly
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.