Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Turun Pakkarinkadulla sijaitseva vanha kerrostalo ei voi purkautua, koska siellä on rauhoitettuja tervapääskyjä. Rakennuksen purkamiseen oli alun perin saatu poikkeuslupa, mutta lintujen pesät estävät työn. Tarkastusoperaatio on käynnistetty tilanteen selvittämiseksi.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Turun Pakkarinkadulla sijaitseva vanha kerrostalo ei voi purkautua, koska siellä on rauhoitettuja tervapääskyjä. Rakennuksen purkamiseen oli alun perin saatu poikkeuslupa, mutta lintujen pesät estävät työn. Tarkastusoperaatio on käynnistetty tilanteen selvittämiseksi.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 10.6.2026 klo 05:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Turun Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Tervapääskyt estivät purkamisen Turussa.
Tervapääskyt estävät purkamisen
Turussa on vanha kerrostalo, jota ei voi purkaa. Talossa on rauhoitettuja tervapääskyjä. Purkamiseen oli alun perin lupa, mutta linnut estävät työn. Tarkastusoperaatio on aloitettu tilanteen selvittämiseksi.
Turun Pakkarinkadulla sijaitseva vanha kerrostalo ei voi purkautua, koska siellä on rauhoitettuja tervapääskyjä. Rakennuksen purkamiseen oli alun perin saatu poikkeuslupa, mutta lintujen pesät estävät työn. Tarkastusoperaatio on käynnistetty…
Kuivuus vaikuttaa edelleen vesistöjen tilaan ja kaivoveden laatuun. Vaikka sateet ovat parantaneet tilannetta joillakin alueilla, pohjaveden pinnat ovat matalalla erityisesti Itä-, Keski-…
Luonto ja ympäristö
Suomessa pesivien lintujen määrä on vähentynyt kuusi prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa lintukannat ovat heikentyneet, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla,…
Luonto ja ympäristö
Australiassa koira pelastettiin merihädästä, kun se oli päätynyt saarelle 800 metrin päähän rannasta. Pelastajat jahtasivat koiraa tunnin ajan ennen kuin se saatiin…
Luonto ja ympäristö
Hämeenlinnassa on torjuttu alaskanlupiinin leviämistä jo viiden vuoden ajan. Komealupiini on yleistynyt Suomessa, ja nyt on tärkeää estää sen uusi kukinta. Torjuntatoimenpiteet…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonnonsuojelu
Turkulainen Joonas huomasi takapihallaan liikettä, kun hän keitteli aamukahvia. Hän otti kameran esiin ja tallensi tapahtumat videolle. Video julkaistiin ensimmäisen kerran 8.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Turku
Sukeltajaryhmä havaitsi Välimerellä erittäin harvinaisen valkohain, joka on lähes sukupuuttoon kuollut laji. Saksalaissukeltaja Derk Remmers onnistui kuvaamaan ensimmäisen vedenalaisen videon tästä uhanalaisesta…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonnonsuojelu
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.