Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Tammisaaressa Uudellamaalla on löydetty aikuinen ja alle kouluikäinen lapsi kuolleina vedestä.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Kuivuustilanne Suomessa on edelleen vaikea, vaikka viimeaikaiset sateet ovat tuoneet helpotusta. Pohjaveden pinnat ovat matalalla Itä-, Keski- ja Etelä-Suomessa. Monilla järvillä Pohjois-Karjalasta Pirkanmaalle on mitattu ennätyksellisen alhaisia vedenpintoja.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Kuivuustilanne Suomessa on edelleen vaikea, vaikka viimeaikaiset sateet ovat tuoneet helpotusta. Pohjaveden pinnat ovat matalalla Itä-, Keski- ja Etelä-Suomessa. Monilla järvillä Pohjois-Karjalasta Pirkanmaalle on mitattu ennätyksellisen alhaisia vedenpintoja.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 9.6.2026 klo 15:50, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset, Hämeen Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kuivuus jatkuu huolestuttavana Suomessa • Kuivuusongelmat jatkuvat Suomessa.
Kuivuus on edelleen paha asia
Suomessa on edelleen kuivuusongelmia. Viime viikkojen sateet eivät ole riittäneet parantamaan tilannetta. Pohjaveden pinnat ovat matalalla monilla alueilla. Järvet Pohjois-Karjalasta Pirkanmaalle ovat laskeneet ennätyksellisen alhaisiksi.
Kuivuustilanne Suomessa on edelleen vaikea, vaikka viimeaikaiset sateet ovat tuoneet helpotusta. Pohjaveden pinnat ovat matalalla Itä-, Keski- ja Etelä-Suomessa. Monilla järvillä Pohjois-Karjalasta Pirkanmaalle on mitattu ennätyksellisen alhaisia vedenpintoja.
Kuivuus jatkuu edelleen huolestuttavana, vaikka sateet ovat tuoneet helpotusta. Pohjaveden pinnat ovat matalalla Itä-, Keski- ja Etelä-Suomessa. Monilla järvillä Pohjois-Karjalasta Pirkanmaalle on alhaisin vedenpinta mittaushistorian aikana.
Suomessa pesivien lintujen määrä on vähentynyt kuusi prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa lintukannat ovat heikentyneet, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomen etelä- ja keskiosassa sää viilenee tavanomaiselle tasolle, kun etelästä saapuu säärintama. Tämä tuo mukanaan jatkuvia sateita ja mahdollisesti salamoita. Pohjoisessa sää…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Kuivuus ei ole vaikuttanut lintujen pesintään Suomessa, vaikka hyönteisten määrä on vähentynyt. Birdlife Suomen mukaan noin 58 prosenttia pöntöistä on asuttu, mikä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kuivuus
Lännestä saapuva sadealue tuo viikonloppuna runsaita sateita maan länsiosiin, mikä helpottaa kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Lapissa voi esiintyä ukkoskuuroja. Muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kuivuus
Australiassa koira pelastettiin merihädästä, kun se oli päätynyt saarelle 800 metrin päähän rannasta. Pelastajat jahtasivat koiraa tunnin ajan ennen kuin se saatiin…
Luonto ja ympäristö
Sukeltajat ovat onnistuneet kuvaamaan valkohain uiskentelemassa Välimerellä ensimmäistä kertaa. Havainto tapahtui Sisiliansalmessa, kun sukeltajat puhdistivat hylkyä. Hai lähestyi sukeltajia uteliaana ja kiersi…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Etelä-Lapissa kukinta on enää heikkoa. Koivun kukinta on päättynyt maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu koivun siitepölyä. Heinät kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on Lapissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu vähän koivun siitepölyä. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja länsiosissa pieniä ja kohtalaisia määriä. Muualla kukinta-alueella heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Kukinnan huippu on maan eteläosissa jo ohitettu. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Cladosporium-homeitiöitä on ilmassa runsaasti maan eteläosissa ja kohtalaisesti maan keskiosissa. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on kukinta-alueella ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Heinän siitepölymäärät ovat kukinta-alueella enimmäkseen pieniä, mutta saattavat maan eteläosissa nousta hetkittäin kohtalaisiksi. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.