Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Tammisaaressa Uudellamaalla on löydetty aikuinen ja alle kouluikäinen lapsi kuolleina vedestä.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Eduskunnan puolustusvaliokunta on hyväksynyt hallituksen esityksen ydinaseiden rajoitusten purkamisesta. Eriävä mielipide on esitetty oppositiopuolueilta, kuten SDP:ltä, vihreiltä ja vasemmistoliitolta. Hallitus perustelee muutosta Naton ydinasepelotteen vahvistamisella.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Eduskunnan puolustusvaliokunta on hyväksynyt hallituksen esityksen ydinaseiden rajoitusten purkamisesta. Eriävä mielipide on esitetty oppositiopuolueilta, kuten SDP:ltä, vihreiltä ja vasemmistoliitolta. Hallitus perustelee muutosta Naton ydinasepelotteen vahvistamisella.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 9.6.2026 klo 12:02, pääluokka Politiikka.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Helsingin Sanomat, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Eduskunta tukee ydinaseiden sallimista • Puolustusvaliokunta tukee ydinaseiden tuontia.
Eduskunta haluaa sallia ydinaseet
Eduskunnan puolustusvaliokunta on päättänyt, että ydinaseiden rajoituksia voidaan purkaa. Hallitus haluaa, että ydinaseita saa tuoda Suomeen sotatilanteessa. Oppositio, kuten SDP ja vihreät, on eri mieltä asiasta. He eivät halua luopua rajoituksista.
Eduskunnan puolustusvaliokunta on hyväksynyt hallituksen esityksen ydinaseiden rajoitusten purkamisesta. Eriävä mielipide on esitetty oppositiopuolueilta, kuten SDP:ltä, vihreiltä ja vasemmistoliitolta. Hallitus perustelee muutosta Naton ydinasepelotteen vahvistamisella.
Eduskunnan puolustusvaliokunta kannattaa lakimuutosta, joka mahdollistaa ydinaseiden tuomisen Suomeen kriisitilanteissa. Lakimuutos poistaa ydinenergialaista pykälän, joka kieltää ydinräjähteiden maahantuonnin. Valiokunnan käsittely jatkuu eduskunnan täysistunnossa.
Puolustusvaliokunta on hyväksynyt lakimuutoksen, joka mahdollistaa ydinräjähteiden tuomisen Suomeen kriisitilanteissa. Hallitus esittää, että ydinenergialaista poistettaisiin pykälä, joka kieltää ydinräjähteiden maahantuonnin. Lakimuutos vahvistaisi…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Puolustusvaliokunta, #Suomi
Puolustusvaliokunta on erimielinen hallituksen esityksestä, joka mahdollistaisi ydinräjähteiden tuomisen Suomeen kriisitilanteessa. Valiokunnan enemmistö tukee esitystä, mutta SDP, vihreät ja vasemmistoliitto vastustavat sitä…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Puolustusvaliokunta, #Ydinaseet
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) arvioi, että Suomen Nato-jäsenyyden taloudelliset vaikutukset eivät ole riittävän läpinäkyviä. Kustannusten kehitystä on vaikea seurata, ja arvioinnit ovat vaihdelleet.…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Nato, #Suomi
Suomen Nato-jäsenyyden kustannuksista on paljastunut uusia tietoja, jotka herättävät huolta talouden läpinäkyvyydestä. Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvioinut, että Naton jäsenyydestä aiheutuvat epäsuorat kustannukset…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Suomi, #Nato
Suomi pyrkii YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvaksi jäseneksi vuosille 2029–30. Ulkoministeri Elina Valtonen esittelee hakemuksen New Yorkissa. Vaikka neuvostoa on kritisoitu, Suomi uskoo sen…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomen ilmavoimien komentaja Timo Herranen painottaa, että Naton ilmavoimat valmistautuvat hyökkääjän ilmaherruuden kiistämiseen ja ilmapuolustuksen lamauttamiseen. Hän korostaa, että tämä on keskeinen…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Nato
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Etelä-Lapissa kukinta on enää heikkoa. Koivun kukinta on päättynyt maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu koivun siitepölyä. Heinät kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on Lapissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu vähän koivun siitepölyä. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja länsiosissa pieniä ja kohtalaisia määriä. Muualla kukinta-alueella heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Kukinnan huippu on maan eteläosissa jo ohitettu. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Cladosporium-homeitiöitä on ilmassa runsaasti maan eteläosissa ja kohtalaisesti maan keskiosissa. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on kukinta-alueella ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Heinän siitepölymäärät ovat kukinta-alueella enimmäkseen pieniä, mutta saattavat maan eteläosissa nousta hetkittäin kohtalaisiksi. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.