Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Tuusulassa tapahtui lauantai-iltana takaa-ajotilanne, jossa poliisi kiilasi mopoilijan nurin.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Lapissa on ollut ukkosta ja voimakkaita tuulenpuuskia. Ilmatieteen laitoksen mukaan sunnuntai-iltapäivänä havaittiin lähes 900 maasalamaa. Ukkosrintama on liikkunut Itä-Lapista luoteeseen, mutta sen odotetaan väistyvän pian.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Lapissa on ollut ukkosta ja voimakkaita tuulenpuuskia. Ilmatieteen laitoksen mukaan sunnuntai-iltapäivänä havaittiin lähes 900 maasalamaa. Ukkosrintama on liikkunut Itä-Lapista luoteeseen, mutta sen odotetaan väistyvän pian.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 7.6.2026 klo 17:52, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset, Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Lapissa havaittiin lähes 900 maasalamaa • Lapissa ukkosta ja voimakkaita tuulia • Lapissa ukkosta ja voimakkaita tuulia.
Lapissa on paljon salamoita
Lapissa on ollut ukkosta ja voimakkaita tuulia. Sunnuntai-iltapäivänä havaittiin lähes 900 maasalamaa. Ukkosrintama liikkuu Itä-Lapista luoteeseen. Tuulen nopeus on ollut jopa 20 metriä sekunnissa. Ukkosta voi vielä olla Inarissa ja Utsjoella.
Lapissa on ollut ukkosta ja voimakkaita tuulenpuuskia. Ilmatieteen laitoksen mukaan sunnuntai-iltapäivänä havaittiin lähes 900 maasalamaa. Ukkosrintama on liikkunut Itä-Lapista luoteeseen, mutta sen odotetaan väistyvän pian.
Lapissa on tänään esiintynyt voimakasta ukkosta ja lähes 900 maasalamaa. Ukkoset ovat liikkuneet Itä-Lapista luoteeseen, ja voimakkaat tuulet ovat aiheuttaneet sähkökatkoja Enontekiössä. Ukkosrintama on kuitenkin väistymässä, mutta Utsjoella…
Lapissa on tänään esiintynyt voimakasta ukkosta ja lähes 900 maasalamaa. Ukkoset ovat liikkuneet Itä-Lapista kohti käsivartta, ja voimakkaat tuulet ovat aiheuttaneet sähkökatkoja Enontekiössä. Ukkosrintama on kuitenkin väistymässä, vaikka…
Lännestä saapuva sadealue tuo viikonloppuna runsaita sateita maan länsiosiin, mikä helpottaa kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Lapissa voi esiintyä ukkoskuuroja. Muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Sää
Lapissa on voimassa varoitus rajusta ukonilmasta, joka sisältää runsasta ukkosta ja salamointia. Ilmatieteen laitos on antanut varoituksen, joka on voimassa tänään puolestapäivästä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #LapinUkkonen, #IlmatieteenLaitos
Utsjoella on mitattu harvinainen lämpötila, joka yltää 28,6 asteeseen. Tällaisia lukemia havaitaan vain kerran 30 vuodessa. Lämmin ilma on liikkunut etelästä pohjoiseen,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Utsjoki, #Ilmatieteenlaitos
Perjantaina Pohjois-Suomeen saapuu hellettä, joka ulottuu Utsjoelle asti. Lämmin sää jatkuu myös viikonlopun yli, mutta maanantaina helteet näyttävät väistyvän. Länsi-Suomessa on kuitenkin…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Utsjoki, #Sää
Ruovedellä on annettu vaaratiedote karhun liikkeistä. Poliisi kehottaa välttämään alueella liikkumista, kunnes tilanne on rauhoittunut. Karhu on nähty Ritoniemen ja Harakkalan välisellä…
Luonto ja ympäristö
Utsjoella mitattiin perjantaina yli 27 astetta, mikä on harvinaista näin aikaisin kesällä. Helleraja ylitettiin usealla paikkakunnalla Lapissa. Meteorologi Eetu Rimo kommentoi, että…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Utsjoki
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.