Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Entinen toimitusjohtaja Jukka Kristo tuomittiin vankeuteen ihmiskaupasta. Lisäksi Naton hävittäjä ampui alas droonin Latvian ilmatilassa.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Kuivuus ei ole vaikuttanut lintujen pesintään Suomessa, vaikka hyönteisten määrä on vähentynyt. Birdlife Suomen mukaan noin 58 prosenttia pöntöistä on asuttu, mikä on historian toiseksi paras tulos. Kuivuus voi kuitenkin vaikeuttaa poikasten ruokintaa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Kuivuus ei ole vaikuttanut lintujen pesintään Suomessa, vaikka hyönteisten määrä on vähentynyt. Birdlife Suomen mukaan noin 58 prosenttia pöntöistä on asuttu, mikä on historian toiseksi paras tulos. Kuivuus voi kuitenkin vaikeuttaa poikasten ruokintaa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 7.6.2026 klo 16:12, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Lintujen pesintä onnistuu kuivuudesta huolimatta • Lintujen pesintä onnistuu huolimatta kuivuudesta.
Lintujen pesintä onnistuu kuivuudesta huolimatta
Suomessa on nyt kuiva kesä. Tämä ei ole vaikuttanut lintujen pesintään. Birdlife Suomen mukaan 58 prosenttia pöntöistä on asuttu. Tämä on toinen paras tulos historian aikana. Kuivuus voi kuitenkin vaikeuttaa poikasten ruokintaa.
Kuivuus ei ole vaikuttanut lintujen pesintään Suomessa, vaikka hyönteisten määrä on vähentynyt. Birdlife Suomen mukaan noin 58 prosenttia pöntöistä on asuttu, mikä on historian toiseksi paras tulos. Kuivuus…
Kuivuus ei ole vaikuttanut lintujen pesintään Suomessa, vaikka hyönteisten määrä on vähentynyt. Birdlife Suomen mukaan noin 58 prosenttia pöntöistä on asuttu, mikä on historian toiseksi paras tulos. Kuivuus…
Birdlife Suomi käynnistää viikonlopun mittaisen Pönttöbongaus-tapahtuman, jossa lintuharrastajat voivat tarkkailla pöntöissä pesiviä lintuja. Osallistujat ilmoittavat havainnoistaan järjestölle, joka saa arvokasta tietoa lintujen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #BirdlifeSuomi, #Pönttöbongaus
Birdlife Suomi järjestää viikonlopun mittaisen Pönttöbongaus-tapahtuman, jossa osallistujat tarkkailevat pöntöissä pesiviä lintuja. Tapahtuma ei ole kilpailu, vaan sen tarkoitus on kerätä tietoa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #BirdlifeSuomi, #Pönttöbongaus
Viikonloppuna sää on sateinen erityisesti maan länsiosissa, kun matalapaine tuo runsaita sateita. Pohjoisessa ja idässä sää pysyy lämpimänä, mutta saderintaman itäreunalla voi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Pönttöbongaus, #BirdlifeSuomi
Ähtärinjärvellä havaittiin harvinainen merikotka, joka uiskenteli vedessä. Videon kuvannut Alex Muurinaho kertoi, että merikotkia ei yleensä näe alueella. Asiantuntija Jukka Hintikka arvioi,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto, #BirdlifeSuomi
Ruovedellä on annettu vaaratiedote karhun liikkeistä. Poliisi kehottaa välttämään alueella liikkumista, kunnes tilanne on rauhoittunut. Karhu on nähty Ritoniemen ja Harakkalan välisellä…
Luonto ja ympäristö
Lännestä saapuva sadealue tuo viikonloppuna runsaita sateita maan länsiosiin, mikä helpottaa kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Lapissa voi esiintyä ukkoskuuroja. Muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kuivuus
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Etelä-Lapissa kukinta on enää heikkoa. Koivun kukinta on päättynyt maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu koivun siitepölyä. Heinät kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on Lapissa ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen kulkeutuu vähän koivun siitepölyä. Heinän siitepölyä on maan etelä- ja länsiosissa pieniä ja kohtalaisia määriä. Muualla kukinta-alueella heinän siitepölyä on ilmassa vähän. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Kukinnan huippu on maan eteläosissa jo ohitettu. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Cladosporium-homeitiöitä on ilmassa runsaasti maan eteläosissa ja kohtalaisesti maan keskiosissa. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa Keski- ja Pohjois-Lappia lukuun ottamatta. Koivun siitepölyä on kukinta-alueella ilmassa pienistä kohtalaisiin määriä. Heinän siitepölymäärät ovat kukinta-alueella enimmäkseen pieniä, mutta saattavat maan eteläosissa nousta hetkittäin kohtalaisiksi. Sateet laskevat ilman siitepölymääriä.