Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Ukrainalainen meridrooni räjähti perjantaina Romanian Constanțan satamassa. Keskustanuoret ja keskustaopiskelijat ovat julkaisseet kannanoton, jossa he vetoavat puoluejohtoon, ettei…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Lännestä saapuva sadealue tuo viikonloppuna runsaita sateita maan länsiosiin, mikä helpottaa kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Lapissa voi esiintyä ukkoskuuroja. Muualla maassa sää pysyy aurinkoisena ja lämpimänä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Lännestä saapuva sadealue tuo viikonloppuna runsaita sateita maan länsiosiin, mikä helpottaa kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Lapissa voi esiintyä ukkoskuuroja. Muualla maassa sää pysyy aurinkoisena ja lämpimänä.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 6.6.2026 klo 01:20, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Sadealue tuo helpotusta kuivuuteen • Sateet helpottavat kuivuutta viikonloppuna.
Sade tuo helpotusta kuivuuteen
Lännestä tulee sadealue, joka tuo sateita viikonloppuna. Sateet alkavat lännestä ja leviävät pohjoiseen. Lapissa voi olla ukkoskuuroja sunnuntaina. Muualla Suomessa on aurinkoinen ja lämmin sää.
Lännestä saapuva sadealue tuo viikonloppuna runsaita sateita maan länsiosiin, mikä helpottaa kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Lapissa voi esiintyä ukkoskuuroja. Muualla maassa sää pysyy aurinkoisena ja lämpimänä.
Lännestä saapuva sadealue tuo sateita maan länsiosiin, mikä auttaa lievittämään kuivuutta. Sateet leviävät pohjoiseen, ja sunnuntaina Pohjois-Suomessa voi olla voimakkaita sade- ja ukkoskuuroja. Muualla maassa sää pysyy aurinkoisena…
Ilmatieteen laitoksen mukaan Suomessa on luvassa laajalti sadetta ja ukkosta viikonloppuna. Perjantaina lännessä alkaa pilvisyys ja kuurot, kun taas itä- ja pohjoisosissa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Sade
Kuivuus jatkuu maaperässä, pohjavedessä ja järvissä. Itä-Suomessa ja Kainuussa viime viikkojen sateet ovat parantaneet tilannetta hieman, mutta ilman runsaita sateita alkukesästä tilanne…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kuivuus
Tampereella mitattiin torstaina ensimmäistä kertaa tänä vuonna yli 25 asteen lämpötila. Hellekausi alkoi Ilmatieteen laitoksen mittausasemalla kello 13.00, kun lämpötila nousi 25,1…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Suomessa lämpötila nousee keskiviikkona laajasti yli 20 asteeseen etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Karjalassa ja Luoteis-Lapissa pilvet estävät lämpenemisen. Perjantaista alkaen 20 asteen rajat…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Sää
Ruovedellä on annettu vaaratiedote karhun liikkeistä. Poliisi kehottaa välttämään alueella liikkumista, kunnes tilanne on rauhoittunut. Karhu on nähty Ritoniemen ja Harakkalan välisellä…
Luonto ja ympäristö
Kalevi Sorsa -säätiön raportin mukaan jopa 77 prosenttia Suomen maataloustuista on ympäristölle haitallisia. Maatalouden päästöt muodostavat noin kolmanneksen koko maan päästöistä, ja…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 05.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan keski- ja pohjoisosissa ja lähestyy loppuaan maan eteläosissa. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Heinän kukinta on alkamassa eteläisessä Lapissa. Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia. Lapissa määrät vaihtelevat kohtalaisista runsaaseen. Heinien siitepölymäärät ovat kohtalaisia maan lounaisosissa. Muualla maan etelä- ja keskiosissa sekä Etelä-Lapissa määrät ovat enimmäkseen vähäisiä. Kuusi ja mänty kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa, heikkenee maan keskiosissa ja päättyy maan eteläosissa. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Koivun siitepölymäärät jäävät maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisiksi. Lapissa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia, mutta voivat nousta ajoittain runsaiksi. Heinien siitepölyä on ilmassa kohtalaisia määriä maan lounaisosissa ja Uudellamaalla. Määrät jäävät enimmäkseen vähäisiksi muualla maan etelä- ja keskiosissa sekä Etelä-Lapissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.