Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Tuusulassa tapahtui lauantai-iltana takaa-ajotilanne, jossa poliisi kiilasi mopoilijan nurin.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Utsjoella on mitattu harvinainen lämpötila, joka yltää 28,6 asteeseen. Tällaisia lukemia havaitaan vain kerran 30 vuodessa. Lämmin ilma on liikkunut etelästä pohjoiseen, ja koko Lapissa on mitattu hellelukemia.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Utsjoella on mitattu harvinainen lämpötila, joka yltää 28,6 asteeseen. Tällaisia lukemia havaitaan vain kerran 30 vuodessa. Lämmin ilma on liikkunut etelästä pohjoiseen, ja koko Lapissa on mitattu hellelukemia.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 5.6.2026 klo 20:28, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Utsjoella mitattiin harvinainen lämpötila.
Utsjoella on harvinainen lämpötila
Utsjoella mitattiin 28,6 astetta perjantaina. Tällaisia lämpötiloja nähdään vain kerran 30 vuodessa. Lämmin ilma tuli etelästä pohjoiseen. Koko Lapissa on ollut hellelukemia. Etelä-Suomessa sää on ollut viileä ja sateinen.
Utsjoella on mitattu harvinainen lämpötila, joka yltää 28,6 asteeseen. Tällaisia lukemia havaitaan vain kerran 30 vuodessa. Lämmin ilma on liikkunut etelästä pohjoiseen, ja koko Lapissa on mitattu hellelukemia.
Tampereella mitattiin torstaina ensimmäistä kertaa tänä vuonna yli 25 asteen lämpötila. Hellekausi alkoi Ilmatieteen laitoksen mittausasemalla kello 13.00, kun lämpötila nousi 25,1…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Ilmatieteen laitoksen mukaan Suomessa on luvassa laajalti sadetta ja ukkosta viikonloppuna. Perjantaina lännessä alkaa pilvisyys ja kuurot, kun taas itä- ja pohjoisosissa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Ruovedellä on annettu vaaratiedote karhun liikkeistä. Poliisi kehottaa välttämään alueella liikkumista, kunnes tilanne on rauhoittunut. Karhu on nähty Ritoniemen ja Harakkalan välisellä…
Luonto ja ympäristö
Kalevi Sorsa -säätiön raportin mukaan jopa 77 prosenttia Suomen maataloustuista on ympäristölle haitallisia. Maatalouden päästöt muodostavat noin kolmanneksen koko maan päästöistä, ja…
Luonto ja ympäristö
Utsjoella mitattiin perjantaina yli 27 astetta, mikä on harvinaista näin aikaisin kesällä. Helleraja ylitettiin usealla paikkakunnalla Lapissa. Meteorologi Eetu Rimo kommentoi, että…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Utsjoki
Kotkassa tapahtui tiistai-iltana 2,1 magnitudin maanjäristys. Järistys havaittiin Tiutisen saaren edustalla noin kello 18.20. Kymenlaaksossa on aiemmin mitattu pieniä maanjäristyksiä, ja monet…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.