Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Ukrainalainen meridrooni räjähti perjantaina Romanian Constanțan satamassa. Keskustanuoret ja keskustaopiskelijat ovat julkaisseet kannanoton, jossa he vetoavat puoluejohtoon, ettei…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Valtionvarainministeriö on käynnistänyt kuntajakoselvityksen Ähtärin ja Alavuden välillä. Selvityksen taustalla on Ähtärin vaikea taloudellinen tilanne, joka on herättänyt huolta kunnassa. Kuntajakoselvitys toteutetaan syksyllä 2025 ja talvella 2026.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Valtionvarainministeriö on käynnistänyt kuntajakoselvityksen Ähtärin ja Alavuden välillä. Selvityksen taustalla on Ähtärin vaikea taloudellinen tilanne, joka on herättänyt huolta kunnassa. Kuntajakoselvitys toteutetaan syksyllä 2025 ja talvella 2026.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 5.6.2026 klo 18:17, pääluokka Kotimaa.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Erityinen kuntajakoselvitys Ähtärin ja Alavuden välillä • Alavuden ja Ähtärin kuntaliitos uhkaa pakkoliitoksena.
Kuntajakoselvitys Ähtärin ja Alavuden välillä
Valtionvarainministeriö aloittaa kuntajakoselvityksen Ähtärin ja Alavuden välillä. Tämä johtuu Ähtärin vaikeasta taloustilanteesta. Selvitys tehdään syksyllä 2025 ja talvella 2026. Kunnassa halutaan parantaa taloutta ja tilannetta.
Valtionvarainministeriö on käynnistänyt kuntajakoselvityksen Ähtärin ja Alavuden välillä. Selvityksen taustalla on Ähtärin vaikea taloudellinen tilanne, joka on herättänyt huolta kunnassa. Kuntajakoselvitys toteutetaan syksyllä 2025 ja talvella 2026.
Valtiovarainministeriö on määrännyt Alavuden ja Ähtärin aloittamaan kuntaliitokseen johtavan selvityksen. Jos valtuustot eivät hyväksy liitosta, se voi toteutua pakkoliitoksena. Kuntalaiset ovat kuitenkin vastustaneet liitosta voimakkaasti.
Valtiovarainministeriö on päättänyt käynnistää erityisen kuntajakoselvityksen Ähtärin ja Alavuden välillä. Selvityksen taustalla on Ähtärin vaikea taloudellinen tilanne, ja sen toteuttaa Eero Laesterä.…
Kotimaa • jaetut avainsanat: #Ähtäri, #Alavus
Ähtärin ja Alavuden kaupungit yhdistyvät kuntaliitoksessa, joka alkaa kesäkuussa. Liitos on määrä toteuttaa vuoden 2028 alussa, ja se perustuu taloudellisiin haasteisiin, jotka…
Kotimaa • jaetut avainsanat: #Ähtäri, #Alavus
Valtiovarainministeriö on päättänyt käynnistää kuntajakoselvityksen Ähtärin ja Alavuden välillä. Selvityksen tarkoituksena on käsitellä Ähtärin vaikeaa taloudellista tilannetta. Kuntajakoselvittäjänä toimii Eero Laesterä.
Kotimaa • jaetut avainsanat: #Ähtäri, #Alavus
Ylitornion hotellirakennuksessa tapahtui tulipalo, jota epäillään tahallisesti sytytetyksi. Poliisi tutkii tapausta alaikäisen henkilön osalta, mutta tarkoituksena ei ilmeisesti ollut polttaa rakennusta. Tutkinta…
Kotimaa
Enosta on löydetty menehtynyt henkilö vedestä Kaltimon kanavan läheltä. Pelastuslaitos sai hälytyksen torstai-iltana, ja paikalle hälytettiin useita yksikköjä. Poliisi tutkii tapausta tarkemmin.
Kotimaa
Lahdessa sijaitsevassa Mega-Auto-autoliikkeessä on syttynyt suuri rakennuspalon. Pelastuslaitos sai hälytyksen palosta puoli kolmen aikaan iltapäivällä ja paikalle on lähetetty 12 pelastusyksikköä. Paikalta…
Kotimaa
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 05.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan keski- ja pohjoisosissa ja lähestyy loppuaan maan eteläosissa. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Heinän kukinta on alkamassa eteläisessä Lapissa. Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia. Lapissa määrät vaihtelevat kohtalaisista runsaaseen. Heinien siitepölymäärät ovat kohtalaisia maan lounaisosissa. Muualla maan etelä- ja keskiosissa sekä Etelä-Lapissa määrät ovat enimmäkseen vähäisiä. Kuusi ja mänty kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa, heikkenee maan keskiosissa ja päättyy maan eteläosissa. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Koivun siitepölymäärät jäävät maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisiksi. Lapissa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia, mutta voivat nousta ajoittain runsaiksi. Heinien siitepölyä on ilmassa kohtalaisia määriä maan lounaisosissa ja Uudellamaalla. Määrät jäävät enimmäkseen vähäisiksi muualla maan etelä- ja keskiosissa sekä Etelä-Lapissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.