Nimipäivä:
Seppo
...

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:02

Kokoomuksen Pihla Keto-Huovinen erotettiin eduskuntaryhmästä, ja Metsä Wood vähentää sata työtehtävää. Yhdysvallat iski Iraniin vastauksena helikopterihyökkäykseen.


Maailman pohjoisin hybrivoimala rakennetaan Tornioon

Aihesivu: Maailman pohjoisin hybrivoimala rakennetaan Tornioon

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Tornion Kalkkimaahan rakennetaan maailman pohjoisin hybrivoimala, joka yhdistää aurinkovoiman ja sähkövaraston. Tuulipolar oy:n hanke maksaa kymmeniä miljoonia euroja ja valmistuu vuonna 2028. Voimalaitos tulee olemaan ainutlaatuinen teollinen kokonaisuus pohjoisessa.

  • 3 juttua
  • 2 lähdettä
  • Luonto ja ympäristö
  • Päivitetty 4.6.2026 klo 14:00
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Tornion Kalkkimaahan rakennetaan maailman pohjoisin hybrivoimala, joka yhdistää aurinkovoiman ja sähkövaraston. Tuulipolar oy:n hanke maksaa kymmeniä miljoonia euroja ja valmistuu vuonna 2028. Voimalaitos tulee olemaan ainutlaatuinen teollinen kokonaisuus pohjoisessa.

Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 4.6.2026 klo 14:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Lapin Kansa, Yle Uutiset.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Maailman pohjoisin hybrivoimala rakennetaan Tornioon • Maailman pohjoisin hybrivoimala rakennetaan Tornioon • Tornioon rakennetaan uusi aurinkovoimala.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 4.6.2026 klo 14:00.
  • Koosteessa on nyt 3 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Luonto ja ympäristö.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Tornio, #Tuulipolar, #Hybrivoimala.

Selkokielinen yhteenveto

Tornioon rakennetaan hybrivoimala

Tornion Kalkkimaahan alkaa rakentaa hybrivoimalaa. Se yhdistää aurinkovoiman ja sähkövaraston. Hanke maksaa kymmeniä miljoonia euroja. Voimalaitos valmistuu vuonna 2028 ja se on maailman pohjoisin.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet

Luetuimmat juuri nyt


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.06.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu Lapissa. Heinät kukkivat maan eteläosista Etelä-Lappiin ulottuvalla alueella.
Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä Lapissa.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa.  Muualla kukinta-alueella määrät ovat enimmäkseen vähäisiä.
Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy Etelä-Lapissa ja jatkuu Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu maan eteläosista Etelä-Lappiin ulottuvalla alueella.
Koivun siitepölymäärät jäävät Lapissa vähäisiksi.
Heinien siitepölymäärät ovat enimmäkseen kohtalaisia maan eteläosissa, vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa ja ovat vähäisiä Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.