Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Poliisi epäilee, että kadonnut pohjalaisperhe oleskelee Ruotsissa. 30-vuotias ajokortiton nainen aiheutti vaarallisia tilanteita Helsingissä, Vantaalla ja Sipoolla.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti, että maksussa oleviin eläkkeisiin ei puututa sopeutuskeinona. Hän korosti, että eläkejärjestelmää on tarkasteltava laajemmin, mutta yksityiskohtiin palataan myöhemmin. Eläkekertymän ja eläköitymisikä ovat asioita, joita voitaisiin arvioida.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti, että maksussa oleviin eläkkeisiin ei puututa sopeutuskeinona. Hän korosti, että eläkejärjestelmää on tarkasteltava laajemmin, mutta yksityiskohtiin palataan myöhemmin. Eläkekertymän ja eläköitymisikä ovat asioita, joita voitaisiin arvioida.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 31.5.2026 klo 15:47, pääluokka Politiikka.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Eläkejärjestelmää kehitetään ilman leikkauksia • Eläkejärjestelmää kehitetään ilman leikkauksia.
Eläkejärjestelmää kehitetään ilman leikkauksia
Pääministeri Petteri Orpo sanoi, että maksussa oleviin eläkkeisiin ei kosketa. Hän haluaa kehittää eläkejärjestelmää niin, että leikkauksia ei tarvita. Eläkekertymää ja eläköitymisikää voitaisiin kuitenkin tarkastella. Yksityiskohtia käsitellään myöhemmin vaalikeskusteluissa.
Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti, että maksussa oleviin eläkkeisiin ei puututa sopeutuskeinona. Hän korosti, että eläkejärjestelmää on tarkasteltava laajemmin, mutta yksityiskohtiin palataan myöhemmin. Eläkekertymän ja eläköitymisikä ovat asioita, joita…
Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti, että maksussa oleviin eläkkeisiin ei puututa eläkejärjestelmän kehittämisessä. Hän korosti, että eläkejärjestelmää on tarkasteltava laajemmin, kuten eläkekertymän ja eläköitymisajan osalta. Tarkempia yksityiskohtia käsitellään myöhemmin…
Pääministeri Petteri Orpo ei vastusta Tiitisen listan julkaisemista. Kokoomuksen puoluehallituksen esitys vaatii listan julkistamista, ja Orpo on valmis keskustelemaan asiasta hallituskumppaneiden kanssa.…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo
Pääministeri Petteri Orpo korosti, että velkajarru tuo seuraavalle hallitukselle kymmenen miljardin euron sopeutustoimia. Hän myös mainitsi, että eläkejärjestelmä on otettava tarkasteluun. Orpon…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #Eläkejärjestelmä
Pääministeri Petteri Orpo aikoo tarkastella eläkejärjestelmää ensi vaalikaudella. Hän ehdottaa, että eläkekarttumat, jotka kertyvät työttömyysajalta ja tutkinnoista, olisi syytä käydä läpi. Orpo…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #Eläkejärjestelmä
Hallitus on löytänyt ratkaisun turvekiistaan, kertoo ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala. Kiista koski kahdeksan miljoonan euron energiatukea, jonka kohdentamisesta oli erimielisyyksiä perussuomalaisten…
Politiikka
Kansanedustaja Timo Vornanen on hakenut korkeimmalta oikeudelta valituslupaa ravintola Ihkun ampumistapauksessa. Helsingin hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa aiemmin, ja Vornanen tuomittiin ehdolliseen vankeuteen.…
Politiikka
Suojelupoliisin tiedustelutoimintaa koskeva esitutkinta on päättynyt. Tutkinnan mukaan siviilihenkilöille on paljastunut salassa pidettävää tietoa tietomurron seurauksena. Asia siirtyy apulaisvaltakunnansyyttäjälle syyteharkintaan kymmenen epäillyn…
Politiikka
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa enimmäkseen runsaasti, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät pääosin kohtalaisia. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät enimmäkseen kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia, mutta voivat nousta ajoittain runsaiksi. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähäisiä määriä maan etelä- ja keskiosissa.