Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Poliisi epäilee, että kadonnut pohjalaisperhe oleskelee Ruotsissa. 30-vuotias ajokortiton nainen aiheutti vaarallisia tilanteita Helsingissä, Vantaalla ja Sipoolla.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Pääministeri Petteri Orpo korostaa eläkejärjestelmän tarkastelun tärkeyttä ensi vaalikaudella. Hän huomauttaa, että eläkejärjestelmään liittyy yli 10 miljardin euron sopeutustarve. Orpo aikoo esittää tarkempia ehdotuksia eläkejärjestelmästä syksyllä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Pääministeri Petteri Orpo korostaa eläkejärjestelmän tarkastelun tärkeyttä ensi vaalikaudella. Hän huomauttaa, että eläkejärjestelmään liittyy yli 10 miljardin euron sopeutustarve. Orpo aikoo esittää tarkempia ehdotuksia eläkejärjestelmästä syksyllä.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 31.5.2026 klo 17:03, pääluokka Politiikka.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti MTV Uutiset, Kauppalehti, Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Orpo vaatii eläkejärjestelmän tarkastelua • Pääministeri Orpo vaatii eläkejärjestelmän tarkastelua • Orpo valmis julkaisemaan Tiitisen listan.
Orpo haluaa tarkastella eläkkeitä
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että eläkkeitä pitää tarkastella seuraavalla vaalikaudella. Hän mainitsee, että eläkejärjestelmään liittyy suuri sopeutustarve. Orpo aikoo esittää ehdotuksia eläkejärjestelmästä syksyllä. Hän myös kritisoi SDP:tä säästökohteiden puutteesta.
Pääministeri Petteri Orpo korostaa eläkejärjestelmän tarkastelun tärkeyttä ensi vaalikaudella. Hän huomauttaa, että eläkejärjestelmään liittyy yli 10 miljardin euron sopeutustarve. Orpo aikoo esittää tarkempia ehdotuksia eläkejärjestelmästä syksyllä.
Pääministeri Petteri Orpo korosti, että velkajarru tuo seuraavalle hallitukselle kymmenen miljardin euron sopeutustoimia. Hän myös mainitsi, että eläkejärjestelmä on otettava tarkasteluun. Orpon mukaan Suomi on edelleen varautumisen suurvalta,…
Pääministeri Petteri Orpo on ilmoittanut olevansa valmis julkaisemaan Tiitisen listan, joka on ollut salassa 35 vuotta. Europarlamentaarikko Mika Aaltola ja asiantuntija Henri Vanhanen tukevat julkistamista, korostaen kansalaisten oikeutta…
Pääministeri Petteri Orpo ei vastusta Tiitisen listan julkaisemista. Kokoomuksen puoluehallituksen esitys vaatii listan julkistamista, ja Orpo on valmis keskustelemaan asiasta hallituskumppaneiden kanssa.…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #TiitisenLista
Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti olevansa valmis muodostamaan hallituksen, mikäli Sdp:n puheenjohtaja Antti Lindtman epäonnistuu vaalien jälkeen. Orpo kritisoi Lindtmanin säästölistaa ja lupaa…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #Kokoomus
Pääministeri Petteri Orpo ei antanut suoraa lupausta eläkkeiden leikkaamisen estämisestä. Hän totesi, että eläkejärjestelmä on tarkastelun alla ja tarkempia ehdotuksia on tulossa…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #Kokoomus
Pääministeri Petteri Orpo aikoo tarkastella eläkejärjestelmää ensi vaalikaudella. Hän ehdottaa, että eläkekarttumat, jotka kertyvät työttömyysajalta ja tutkinnoista, olisi syytä käydä läpi. Orpo…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #Eläkejärjestelmä
Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti, ettei hän aio esittää leikkauksia työntekijöiden ylityö- tai sunnuntaikorvauksiin. Orpon mukaan Suomessa tulisi keskittyä parempien palkkojen maksamiseen, eikä…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo
Oppositiopoliitikot kritisoivat pääministeri Petteri Orpoa kaksinaismoralismista hallituksen talous- ja työllisyystulosten vuoksi. Heidän mukaansa Orpon ei pitäisi opastaa muita puolueita, kun hänen omat…
Politiikka • jaetut avainsanat: #PetteriOrpo, #Sdp
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 29.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa enimmäkseen runsaasti, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät pääosin kohtalaisia. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät enimmäkseen kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia, mutta voivat nousta ajoittain runsaiksi. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähäisiä määriä maan etelä- ja keskiosissa.