Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Minna Takala on koonnut kaikki Kanta-Hämeen lintutornit yhteen paikkaan Häme-wiki -sivustolle. Hänen matkansa aikana hän löysi uusia luontokohteita, vaikka kohtasikin myös haasteita viitoituksissa. Tämä kokoelma tarjoaa hyödyllistä tietoa alueen lintutorneista.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Minna Takala on koonnut kaikki Kanta-Hämeen lintutornit yhteen paikkaan Häme-wiki -sivustolle. Hänen matkansa aikana hän löysi uusia luontokohteita, vaikka kohtasikin myös haasteita viitoituksissa. Tämä kokoelma tarjoaa hyödyllistä tietoa alueen lintutorneista.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 30.5.2026 klo 06:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Hämeen Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Minna Takala listasi Kanta-Hämeen lintutornit.
Minna Takala listasi lintutornit
Minna Takala on kerännyt tiedot Kanta-Hämeen lintutorneista. Hän julkaisi tiedot Häme-wiki -sivustolla. Matkallaan hän löysi uusia luontokohteita. Joitakin haasteita tuli vastaan viitoituksissa.
Minna Takala on koonnut kaikki Kanta-Hämeen lintutornit yhteen paikkaan Häme-wiki -sivustolle. Hänen matkansa aikana hän löysi uusia luontokohteita, vaikka kohtasikin myös haasteita viitoituksissa. Tämä kokoelma tarjoaa hyödyllistä tietoa…
Ecuadorin Galapagossaarilta on löydetty uusi, erittäin harvinainen mustekalalaji. Tämä golfpallon kokoinen sininen eläin löydettiin yli 1 700 metrin syvyydestä vedenalaisella robotilla. Laji…
Luonto ja ympäristö
Ohdakeperhonen, tunnettu vaeltaja, on maailman laajimmalle levinnyt päiväperhoslaji. Se puuttuu vain Etelä-Amerikasta, Australiasta ja Etelämantereelta. Suomessa laji vaeltaa kesäisin, mutta ei kestä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Suomessa on onnistuttu pelastamaan useita lajeja, kuten laulujoutsen ja merikotka, mutta tilanne on silti huolestuttava. Joka yhdeksäs eliölaji on uhanalainen, ja linnuista…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Hirvi, joutsen ja saimaannorppa ovat esimerkkejä lajeista, jotka on pelastettu sukupuutolta. Nykyisin on tärkeää keskittyä lajien elinympäristöjen suojelemiseen. Ihmisen toiminta on keskeisessä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Pohjanmaalla pyritään poistamaan jopa 600 kurtturuusun esiintymää. Torjunnassa kokeillaan sienitautia, joka voi auttaa haitallisen lajin hallinnassa. Toimenpiteet tähtäävät alueen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen.
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Tenojoen lohikanta on erittäin heikko, mikä johtaa tiukkoihin kalastusrajoituksiin tulevana kesänä. Lohenkalastus sallitaan vain kahdessa sivujoessa heinäkuun alussa, ja saaliiksi saa ottaa…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.