Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Pohjanmaalla pyritään poistamaan jopa 600 kurtturuusun esiintymää. Torjunnassa kokeillaan sienitautia, joka voi auttaa haitallisen lajin hallinnassa. Toimenpiteet tähtäävät alueen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Pohjanmaalla pyritään poistamaan jopa 600 kurtturuusun esiintymää. Torjunnassa kokeillaan sienitautia, joka voi auttaa haitallisen lajin hallinnassa. Toimenpiteet tähtäävät alueen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.5.2026 klo 21:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Pohjanmaalla torjutaan haitallista vieraslajia.
Pohjanmaalla poistetaan kurtturuusua
Pohjanmaalla halutaan poistaa kurtturuusua, joka on haitallinen vieraslaji. Alueella on jopa 600 kurtturuusun esiintymää. Torjunnassa käytetään sienitautia, joka voi auttaa ongelmassa. Tavoitteena on suojella luonnon monimuotoisuutta.
Pohjanmaalla pyritään poistamaan jopa 600 kurtturuusun esiintymää. Torjunnassa kokeillaan sienitautia, joka voi auttaa haitallisen lajin hallinnassa. Toimenpiteet tähtäävät alueen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen.
Ecuadorin Galapagossaarilta on löydetty uusi, erittäin harvinainen mustekalalaji. Tämä golfpallon kokoinen sininen eläin löydettiin yli 1 700 metrin syvyydestä vedenalaisella robotilla. Laji…
Luonto ja ympäristö
Tenojoen lohikanta on erittäin heikko, mikä johtaa tiukkoihin kalastusrajoituksiin tulevana kesänä. Lohenkalastus sallitaan vain kahdessa sivujoessa heinäkuun alussa, ja saaliiksi saa ottaa…
Luonto ja ympäristö
Oulun Pilpasuolla parannetaan retkeilyreittejä, kun pitkoksia uusitaan. Lystireitin leventäminen helpottaa lastenvaunujen käyttöä, ja myös Aistireitin pitkoksia parannetaan. Työt toteutetaan siten, että reiteillä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Lauha ja vähäluminen talvi on vaikuttanut saimaannorpan pesimäolosuhteisiin. Metsähallituksen mukaan 90 prosenttia kuuteista syntyi apukinoksiin tai keinopesään. Kuuttien kuolleisuus on todennäköisesti suurempi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Saimaannorpan pesintä on kärsinyt poikkeuksellisista sääolosuhteista, jotka ovat vaikuttaneet kuuttien syntymiseen. Valtaosa kuuteista syntyi keinopesissä tai apukinoksissa, sillä luonnollisia pesintäpaikkoja ei ollut.…
Luonto ja ympäristö
Kasvukausi etenee normaalisti, ja kevätkylvöistä on enää neljännes tekemättä. Etelä-Suomessa kylvöt ovat lähes valmiit, mutta pohjoisessa vasta alussa. Kuivuus aiheuttaa huolta erityisesti…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiöitä on ilmassa kohtalaisesti maan eteläosissa. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sade laskee siitepölymääriä.